SEURAKUNTASANOMAT
8 3/2020 ULLA-MAIJA KYTÖLÄ T eologi ja tietokirjailija Aila Ruo- ho on pitkään tutkinut hengellistä väkivaltaa ja tarttunut moniin ar- koihin aiheisiin, kuten Jehovan to- distajien karttamisoppiin ja lestadiolaisuuden ehkäisykieltoon. Kiinnostuksella on juurensa omassa lähipiirissä. – Kaksi siskoani kääntyi aikuisiässä Jeho- van todistajiksi, ja osa isän sukua on vanhoil- lislestadiolaisia. Lisämaustetta soppaan toivat 70-luvun hoitokokoukset, joiden vaikutukset näkyivät vuosikymmeniä ydinperheessämme, Aila Ruoho kertoo. – Siskojen ja isän hengelliset käsitykset oli- vat niin kaukana toisistaan, että uskonnolli- sista aiheista ei juuri voinut puhua ilman että keskustelu olisi muuttunut väittelyksi. Seurakuntanuoriin kuuluneen Ailan hen- gellisyys oli väärää sekä isän että todistaja- siskojen mielestä. Siitä huolimatta – tai sen vuoksi? – Aila lähti opiskelemaan teologiaa ja päätyi selvittelemään yhtä ja toista asiaa tietokirjoiksi asti. Oppi, jossa kaikki käy Aila Ruohon uusin kirja selvittelee uushen- kisyyttä, josta käytetään myös nimitystä new age. – Uushenkisyys ei ole yhtenäinen oppi tai totuus. New age ammentaa vaikutteita esi- merkiksi luonnonuskonnoista, buddhalai- suudesta, shamanismista ja kristinuskosta. Rukouksen kohde voi olla yhtä hyvin suoje- lusenkeli, Äiti Amma, Horus, Kali, Maria kuin Jeesuskin. Periaatteessa kaikki käy. Rukouksen ohella uushenkisyyttä voidaan harjoittaa vaikkapa kanavoimalla henkiolen- toja eli välittämällä viestejä tämän- ja tuon- puoleisen välillä. – Muun muassa yksisarviset, menninkäiset, tontut, kummitukset, tähtiolennot, lohikäär- meet, merenneidot, spiritismi, ennustaminen, horoskoopit, astrologia, feng shui, kristallit, mantrat, julistukset ja manaukset kuuluvat new agen piiriin. Uushenkisyys on siis hyvin monitahoista eikä siinä edes pyritä yhtenäisyyteen. – Jokainen guru opettaa omalla tavallaan. Lukija voi valita sen tulkinnan, joka ”resonoi” parhaiten, eli selityksen, joka tuntuu juuri sii- nä hetkessä omasta mielestä oikealta. Aila Ruohon kiinnostus selvitellä uushenki- syyttä lähti vaihtoehtohoidoista. – Lähisukulainen osti magneettipatjan ja aloin tutkia uskomushoitoja ja niiden ohes- sa uushenkisyyttä. Aihepiiri oli kuitenkin liian laaja ja päätin keskittyä new agen ilmiöihin. Yhteys tuonpuoleiseen houkuttaa? Uushenkisyys vaikuttaa varsin laajalta ilmiöl- tä ja kiinnostuneita riittää, joten joihinkin tar- peisiin siitä varmaankin haetaan vastausta? – Uushenkisyys kiinnostaa todennäköises- ti siksi, että sen kautta voi yrittää ottaa yh- teyttä mitä erilaisimpiin henkiolentoihin ja toivoa saavansa mieluisia vastauksia. Epävar- ma ihminen saattaa turvautua ennustajiin tai astrologiaan ja läheisen tai lemmikin kuole- maa sureva henkilö meedioon. Joku haluaa tutustua omaan enkeliinsä tai selvittää rein- karnaatioterapiassa, kuka oli ”edellisessä elä- mässään”, Aila Ruoho selittää. – Kiinnostuksen voivat virittää huolet, pe- lot tai vaikkapa silkka uteliaisuus. Suuren yleisön kiinnostuksesta kertoo, et- tä uushenkistä kirjallisuutta on runsaasti, sekä käännöksinä että suomalaisten kirjoittamana. Myös kurssitarjonta on laajaa. – New agen piiriin kuuluvia kirjoja on to- dellakin paljon ja uusia ilmestyy jatkuvas- ti. Myös erilaisia kursseja on kymmeniä ja kymmeniä monista aihepiireistä. Valitetta- vasti osa kursseista vaikuttaa selkeästi ra- hastukselta, sanoo Aila Ruoho, joka itsekin yllättyi materiaalin runsaudesta aihepiiriä selvitellessään. – On hämmentävää, että ollaan valmiita maksamaan suuriakin summia, jotta saatai- siin täsmäavuksi näkymättömiä henkiolento- ja. Jos uskotaan, että enkeli voi auttaa vaik- kapa kuvataideharrastuksessa, miksi enkelin tarjoama palvelu pitäisi ostaa jonkun yrityk- sen nettisivujen kautta? Varo nurkanvaltaajaa! Uushenkisyys ammentaa vaikutteita myös kristinuskosta. Ovatko nämä kaksi jonkinlai- sessa kilpailuasetelmassa tai sellaiseen joutu- massa esimerkiksi meillä Suomessa? – Uushenkisyys pyrkii soluttamaan lonke- roitaan kristillisyyteen ja piilottamaan synnin ja armon. Monille saattaa olla vaikeaa erot- taa, mikä kuuluu perinteiseen kristinuskoon ja mikä on new agen vaikutusta. Kyse ei ole niinkään selkeästä kilpailusta vaan jatkuvasta nurkanvaltauksesta, Aila Ruoho arvioi. Ehkä on muodikkaampaa uskoa kristallei- hin kuin Kristukseen? – Välillä tuntuu siltä, että mikä tahansa muu hengellisyys tai henkisyys käy, kaikki muu paitsi Jeesus! Uushenkisyydellä ja kristinuskolla ei ole Ai- la Ruohon mukaan muuta samaa kuin osa sa- nastosta, kuten vaikkapa rukous, sielu, henki, enkeli tai arkkienkeli. – Opillisesti ne ovat yhtä kaukana kuin itä on lännestä. Uushenkisyys vääristelee Raamatun tekstiä ja tulkitsee sitä omitui- sesti. Jos ei tunne Raamattua, voi joutua pahasti harhaan. Kristityn onkin Aila Ruohon mielestä syytä olla varuillaan uushenkisyyden suhteen. – Uushenkisyydellä ei ole mitään teke- mistä kristillisyyden kanssa. Niinpä kristi- tyllä ei tulisi olla mitään tekemistä uushen- kisyyden kanssa. – New age ei ole harmitonta viihdettä. Ei pidä antaa pahalle pikkusormea, se vie ko- ko käden, se voi viedä koko ihmisen, Ruo- ho varoittaa. – Henkilökohtainen mielipiteeni on, et- tä uushenkisyyden taustalla vaikuttavat pi- meyden henkivallat. Armo päihittää karman Uskovan ihmisen näkökannalta Raamattu ja new age -kirjallisuus painivat eri sarjassa: Henkimaailman asioita Tietokirjailija Aila Ruoho sanoo olevansa aktiivi, karismaattinen evan- kelisluterilainen, joka uskoo persoonallisen Jumalan ja persoonallisen pahan olemassaoloon.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=