SEURAKUNTASANOMAT
10 6/2020 Harrastuksia TERO VAARNA K erran oltuani Yliskylän kirkossa jäin jumalanpalveluksen päät- teeksi kuljeskelemaan kirkko- maalla. Huomioni kiinnittyi lu- kuisiin raamatunviittauksiin hautakivissä. Asia jäi sen verran vaivaamaan, että sit- temmin otin muistiinpanovälineet mu- kaan, kävin Yliskylän kirkkomaan läpi ja kirjoitin muistiin havaitsemani raamatun- jakeet ja muistolauseet. Muutamasta en saanut selvää. Samalla kertaa kävin Salon hautausmaalla, mutta siellä muistolausei- ta ei juuri ollut. Jatkoa ei heti seurannut, mutta ajatus muidenkin hautakivien muistolauseiden ja raamatunjakeiden selvittämisestä jäi kyte- mään. Keväällä 2020 olin kiertänyt kaikki Salon kaupungin alueella olevat hautaus- maat ja kartoittanut muistolauseet ja raa- matunjakeet. Kuljin hautausmaita käytävä käytävältä, mutta hyvin on voinut jäädä jotain huomaamatta, täydellisen syste- maattista hautakivien tarkastus ei sentään ollut. Uusimpia hauta-alueita en kolunnut kovin tarkkaan, koska uudemmissa hauta- kivissä ei juuri ole mitään muuta henkilö- tietojen lisäksi. Kärjessä Uskela ja Särkisalo Yhteensä löysin ja kirjasin 225 epigrafia eli hautakirjoitusta, joita ovat siis raama- tunjaeviittaukset tai raamatunjakeet auki kirjoitettuna, virsi- tai lauluviittaukset se- Kiveen hakatut Muistolauseita Salon hautausmailla kä muut muistolauseet. Eniten epigrafioita löytyi Uskelan kirkkomaalta (27) ja toisek- si eniten yllättävästi Särkisalon kirkkomaal- ta (26). Särkisalossa oli muistolauseita jopa 2000-luvulta. Vain Vaskiolta ja Märynum- melta en löytänyt yhtään epigrafia. Kirjasin epigrafioista taustatiedoksi vain hautausmaan ja hautakivestä vuosiluvun – vainajan kuolinvuoden – jolta kirjoitus todennäköisesti on. Henkilötietoja en kir- jannut. Jos hautakiveen on hakattu monen nimi, päättelin muistolauseen hakatun en- simmäisen vainajan kuolinvuonna. Tästä ei tietenkään ole varmuutta. Joissakin tapauk- sissa teksti oli sen verran vaikeasti luetta- vaa, että otin kuvan ja pyrin sitä analysoi- malla selvittämään tekstin. Eniten viitteitä Raamatusta Yli puolet kirjatuista muistolauseista on raamatunjaeviittauksia. Virsi- ja laulu- viittauksia on noin kymmenesosa ja loput muita muistolauseita. Yleisin raamatunlause on Johanneksen evankeliumin jae 11:25, joka esiintyi 26 kertaa. Toiseksi yleisin (14) on jae 1:21 Paavalin kirjeestä filippiläisille. Jakeet psal- meista ovat myös suosittuja. Merkintöjen kanssa vain piti olla tarkkana, koska lyhen- ne Ps. saattoi merkitä psalmia tai sitten virttä ruotsiksi. Jos numero on yli 150, ky- se on aina virrestä. Psalmien kohdalla ha- vaitsin lähes jokaisen psalmikohdan esiin- tyvän vain kerran. Ryhmittelin muistokirjoitukset 20 vuo- den jaksoihin alkaen vuodesta 1900. Myös 1800-luvun muistokirjoitukset ovat kiin- nostavia, mutta silloisista haudoista iso osa on jo otettu uudelleen käyttöön eikä todellisia määriä saa enää selville. Sama koskee 1900-luvun alkupuoltakin. Aineistoni perusteella voidaan todeta, että hautaepigrafit olivat ennen yleisem- piä ja ovat koko ajan vähentyneet. Sotien jälkeen suosio näyttää voimakkaasti las- keneen. 2000-luvullakin niitä silti esiin- tyy, vaikka harvoin. Kartoitusurakasta jäi itselleni tavaksi katsoa hautakivistä ensin, onko epigrafia, ja vasta sitten muita tietoja. ULLA-MAIJA KYTÖLÄ S ukkapiiri on uusimpia tulokkai- ta Salon seurakunnan tiloissa toimivien käsityöpiirien joukos- sa. Se ehti hädin tuskin päästä vauhtiin ennen kuin korona karkotti puikko- jen heiluttajat kutimineen kotioloihin. Työ jatkui sielläkin, mutta iloinen seura ja pu- heensorina puuttui. Nyt on taas oltu koolla. Piirin panivat pystyyn serkukset Mirja Läärä ja Helvi Eskolin , ja piiriläisiä on ker- tynyt melkoinen joukko. Kommenteista päätellen piirille oli tilausta: – Kaikki haluavat tehdä jotain, ja yhdessä tekeminen on kivaa. – Saadaan jotain näkyvää aikaan. – Toinen toiseltaan saa kivoja ideoita. Hyviä puolia siis riittää. Ilmanko paikalle pyritään ahkerasti eikä millään olisi maltet- tu pitää koronataukoa. Sukkapiiri todettiin heti alkuun hyväksi nimeksi, mutta paljon muutakin tehdään kuin sukkia: – Pipoja, hartiahuiveja, vauvantossuja, vauvanpeittoja, kintaita, polvenlämmitti- miä, piiriläiset luettelevat. Useimpien käsityöpiirien tuotteita kau- pataan myyjäisissä ja muissa tapahtumis- Sukkia ja seurustelua Sukkapiiriläiset ovat ahkeria kutomaan myös kotona keskiviikkoisten kokoontumis- ten välissä. Diakoniataloon kiikutettavaan kasaan kertyy viikoittain niin piirissä kuin kotona valmistuneita käsitöitä. KÄSITYÖ- KOKOONTUMISIA Käsityökerho Kiskon Valopilkussa Kässäkerho Perniön seurakuntatalossa Käsityöpiiri Kitulan seurakuntakeskuksessa, Muurlan seurakuntako- dissa, Olohuone Salo- tossa ja (kansainvälinen piiri) Salo-Uskelan seura- kuntatalossa Lämmintä lähimmäiselle Särkisalossa Siskonkamari Ollikan seurakuntakodissa Sukkapiiri Salon kirkolla Piireissä voi tehdä omia käsi- töitään tai valmistaa tuottei- ta myyjäisissä ja tapahtumis- sa myytäväksi tai eteenpäin lahjoitettavaksi. Ajat ja paikat alueiden tapahtuma- kalentereissa sivuilla 12–13. sa lähetyksen tai diakonian hyväksi, mut- ta sukkapiiri on tässä poikkeus. Tuotokset lahjoitetaan diakoniatyön kautta maksut- ta eteenpäin annettaviksi. Niistä ovat pääs- seet osallisiksi niin diakonian omat asiak- kaat kuin vaikkapa kaupungin kotihoidon piirissä olevat. Seurakunnalta piiri on saanut kokoon- tumistilan ja pienen avustuksen lankojen ostoon. Valtaosan tarvikkeista piiriläiset kuitenkin hankkivat itse omalla kustannuk- sellaan.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=