Tulevaisuus tehdään yhdessä

13 Vuonna 2019 Valmet Auto- motiven kaikki päästöt oli- vat noin 43 000 tonnia, joista suurimman tuotantoyksik- kömme Uudenkaupungin autotehtaan osuus oli yli 37 000 tonnia. Hiilineutraali auto- tehdas vähentää merkittävästi pääs- töjämme – vähennettävien päästöjen määrä vastaa lähes tuhan- nen uuden bensa- käyttöisen henki- löauton koko elinkaaren aikana käytössä syntyviä päästöjä. Hiilineutraaliusta- voitteemme tarkoittaa käy- tännössä sitä, että emme tuota enempää päästöjä, kuin pystymme sitomaan niitä ilmakehästä. Toiminnastamme aiheu- tuvat päästöt syntyvät pää- Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan tavoitteena on saavuttaa hiilineutraalius vuoden 2021 loppuun mennessä. Vaikutus on suuri, sillä yli 85 % koko konsernin hiilidioksidipäästöistä syntyi autonvalmistuksesta vuonna 2019. KOHTI HIILINEUTRAALIA AUTONVALMISTUSTA osin käytetystä energiasta eli lämmityksestä ja sähköstä. Siksi edistämme hiilineut- raaliustavoitetta ensisijaisesti vähentämällä ja tehostamalla energiankulutusta. Maalis- kuussa 2020 Uudenkau- pungin tehtaalla siirryttiin THE FAST LANE TO FUTURE VEHICLES Tavoite laajennetaan koskemaan kaikkia Valmet Automotive -konsernin toimintoja vuoteen 2024 mennessä. uusiutuvaan, vesivoimalla tuotettuun sähköön, mikä vähentää vuoden 2020 hiili- dioksidipäästöjämme lähes 50 prosenttia. Päästövä- hennyksiä saavutet- tiin myös, kun vuon- na 2018 Uudenkau- pungin autotehtaan dieseltrukit päätettiin korvata sähkökäyttöi- sillä. Muutos merkit- see vuosittain yli 1000 tonnin CO2-päästövä- hennystä. Hiilineutraaliustavoite koskee toistaiseksi omasta toiminnastamme aiheutu- via päästöjä. Vuodesta 2019 edellytämme kuitenkin myös tavarantoimittajil- tamme sitoutumista hiili- dioksidipäästöjen vähen- tämiseen, ja näin aiomme vähentää myös muita han- kintaketjumme päästöjä. Yli 50-vuotisen historiansa aikana Uudenkaupungin au- totehdas on nähnyt monien kilpailijoiden ja kumppa- nienkin haasteet ja kaatumi- set. Autotehtaaseen on usein liitetty sana ihme. Turhaan, sillä Valmet Au- tomotiven menestyk- sen takana on maail- manluokan osaamista, kilpailuky- kyä ja kovaa työtä. Mutta miksi autotehdas pärjää ja miltä sen tulevaisuus näyttää? Par- haiten tähän osaa vastata Pasi Rannus, joka vastaa Valmet Automotiven val- mistusliiketoiminnasta. - Meillä on vuosikymmen- ten näyttöä siitä, että me pystymme sopeutumaan muutoksiin ja hyödyntä- mään uusinta tekniikkaa. Asiakkaamme voivat luot- taa meihin, ja pitkäjänteinen panostus asiakassuhteisiin ja henkilöstön osaamiseen tuo varmuutta tulevasta, Pasi sanoo. Uudenkaupungin autotehdas on historiansa aikana tehnyt ehkä useam- pia automerkkejä kuin mi- kään muu autotehdas maa- ilmassa. Lisäksi tehtaalla on rohkeasti lähdetty etsimään uusia tuotteita esimerkiksi avoautoista, erikoissarjoista ja sähköautoista. - Ensimmäiset sähkö- autot valmistettiin Uudessakaupun- gissa jo vuonna 2009. Meidän kokemuk- sellamme nykyisten hybridiauto- jen valmista- minen ei ole ongelma, ja olemme muo- kanneet tuotan- tolinjaamme siten, että voimme nopeasti lisätä hybridien tuotantoa, Pasi tarkentaa. Vaikka Valmet Automotive on tänään jo paljon muuta- kin kuin Uudenkaupungin autotehdas, nimenomaan autotehdas on nyt ja jatkos- sa yrityksen perusta, ja sen toiminta laajenee ja kehittyy. - Autotehtaalla on jo 1980-lu- vulta alkaen ollut muutakin liiketoimintaa kuin auton- valmistusta. Suunnittelupal- veluista on siirrytty sujuvasti sähköisen liikenteen palve- luihin. Nykyisin autotehtaan ohessa on esimerkiksi akku- tehdas, joka keskittyy proto- tyyppi- ja piensarjavalmis- tukseen, Pasi kertoo. VARMUUTTA TULEVASTA Autotehdas siis on ja pysyy Uudessakaupungissa? - Yrityksemme on vuosikym- menten aikana luonut Uu- teenkaupunkiin Suomen ainoan henkilöautonvalmis- tuksen osaamiskeskittymän. Suomessa henkilöautoja osataan tehdä vain täällä, ja lisäksi olemme luoneet maineemme nimenomaan suomalaisena valmistajana. Meiltä löytyy sisua, jolla asiat saadaan oikeaan suuntaan. Valmet Automotive on toki laajentunut niin Suomessa kuin Euroopassa, mutta laa- jentumiset eivät ole pois Uu- denkaupungin toiminnoista, päinvastoin ne parantavat kilpailukykyämme ja uskot- tavuuttamme asiakkaiden silmissä, kertoo Pasi. Sähköinen liikenne on Valmet Automotiven tule- vaisuutta. Myös Uudenkau- pungin autotehdas onmuu- toksessa mukana, ja näyttää siltä, että nopea, osaava ja ketterä tehdas on jälleen ker- ran menestyjien joukossa. Uudenkaupungin autoteh- das on työntekijämäärältään Suomen suurin tehdas. Tuo- tannossa työskentelee noin 2 500 työntekijää ja tuotan- non tukitoiminnoissa noin 500. Lisäksi toimihenkilöitä on tehtaalla noin 500. Hen- kilömäärä on viime vuosina kasvanut, ja tälläkin hetkellä autotehtaalle rekrytoidaan lisää väkeä. OLE AVOIN ”Kun olen saanut mahdollisuu- den, olen aina tarttunut siihen ja halunnut näyttää, että pystyn. Tulin Uudenkaupungin tehtaalle töihin vuonna 2005 vakituisella sopimuksella automaalariksi. Jou- luseisakin aikaan kollegani pyysi minua laitteiden kunnossapi- to-osastolle hommiin. Näytin, että hoidan hommani hyvin, ja seisakin jälkeen minua pyydettiin töihin kunnossapitoon. PYSY SINNIKKÄÄNÄ ”Oma ohjenuorani on, että mitä ikinä teen, pyrin ole- maan siinä sen joukon pa- ras. Meillä on niin paljon osaavia ihmisiä töissä, joten parhaaksi ei kehity vuodes- sa tai parissa. Olin työsken- nellyt konepajalla seitse- män vuotta, kun kuulin, että tuotantotekniikan osastolla oli vapautunut insinöörin paikkoja. Osasto oli minulle tuttu, sillä siellä työsken- televät avustivat meitä ko- nepajalla valmistettavien työkalujen suunnittelussa. Vaikka minulla on pohjalla vain ammattikoulututkinto, hain paikkaa ja pääsin. Enkä ole katunut.” NÄYTÄ KIINNOSTUSTA ”Kannattaa hakeutua niihin hommiin, joista on kiinnostunut. Silloin jaksaa opetella uutta. Ny- kyinen työni on haasteellinen ja olen jatkuvasti uuden edessä, mutta tykkään siitä, kun kämme- net vähän hikoilevat. Olen ope- tellut kiristimiin liittyviä asioita ja 3D-mallintamista alusta alkaen, ja opiskellut niitä sekä töissä että kotona. TEE ALOITTEITA ”Täällä haasteita saa, kun ei jää odottamaan, että joku hakee tuo- tantolinjalta. Työnantaja kannus- taa ja tarjoaa koko ajan mahdol- lisuuksia itsensä kouluttamiseen kielikursseista alkaen. OLE SOSIAALINEN ”On tärkeää tulla erilaisten ih- misten kanssa juttuun. Täytyy olla nöyrä, muttei nöyristellä vaan tehdä itsensä näkyväk- si. Toimin konepaja-aikana myös vierailijajunan kuskina. Kuljetin vieraita pitkin kone- pajaa ja sain paljon kontak- teja, joista on varmasti ollut apua urallani. Kontakteista kannattaa pitää kiinni.” 15 vuoden aikana automaalarista projekti-insinööriksi edennyt Marko Aulin kokee, että Valmet Automotive tarjoaa paljon mahdollisuuksia uralla etenemiseen. Nyt Aulin jakaa vinkkinsä siitä, mikä on auttanut häntä urapolulla. NÄILLÄ EVÄILLÄ AUTOMAALARISTA INSINÖÖRIKSI 1. 3 2. 5. 4. www.autotehtaansankarit.fi https://careers.valmet-automotive.com/ LÖYDÄ OMA URAPOLKUSI TÄÄLTÄ Viime vuonna autoja valmistui tehtaalta ennätysmäärä, 114 000 autoa. 6. UUDENKAUPUNGIN AUTOTEHDAS on historiansa aikana tehnyt ehkä useampia automerkkejä kuin mikään muu autotehdas maailmassa. – PASI RANNUS ILMOITUS

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=