Tulevaisuus tehdään yhdessä

6 Muodikkainta juuri nyt on paikallisuus Yksi universumimme keskeisimpiä fysii- kan lakeja on mekaniikan kolmas laki. Fyysikko Isaac Newton todisti jo 1600-luvulla, että jokaisella voimalla on vastavoimansa. Kun kappaleeseen vai- kuttaa jokin voima, sille on aina olemassa yhtä suuri, mutta vastakkaiseen suuntaan vaikuttava vastavoima. Jokainen hirvimetsällä ollut ihminen tietää tämän. Kiväärin luoti lähtee eteen- päin ja ase nytkähtää taaksepäin. Väitän, että samanlainen laki koskee myös trendejä. Jokaisella voimalla on vastavoimansa. Toisin kuin sen aseen re- kyylin kanssa, ihmisten käyttäytymisen vastavoima ei käynnisty välittömästi, vaan usein vaikeasti ennustettavan viiveen jäl- keen. Mutta aina se vastaliike tapahtuu. Yksi meidän aikamme suurimpia voi- mia on ollut globalisaatio. Se on osaltaan tehnyt suurista firmoista yhä suurempia ja yhä ylikansallisempia. Moni kuluttaja- tuote on jo niinmaailmanlaajuinen, ettei se ole enää mistään kotoisin. Vai, miten leimallisen saksalaiseksi koet Adidaksen? Kenkävalmistajan, jonka ko- tikaupunki on edelleen Herzogenaurach Saksan Baijerissa. Tai, miten italialaiselta vaikuttaa suk- laamunafirma Kinder? Siellähän ne edel- leen tehdään, viineistään tutussaPiemon- tessa. Entä, miten tanskalaiselta tuntuu Ori- ginal Long Drink, tuttavallisemmin Lon- kero? Suomalaisille läheinen juoma on nykyään tanskalaisen Royal Unibrewin omistuksessa. Nyt on alkamassa – ellei peräti kiihty- mässä – vaihe, jossa paikallisuus onmuo- tia ja arvo jo itsessään. Yhä useammalle ihmiselle on yhä useammin väliä, että he tietävät, mistä heidän hankkimansa tuote on kotoisin. Ehkä he peräti tuntevat tai ainakin tietävät ihmisiä, ketkä ovat sen takana. Paikallisuus on jo itsessään valintaan vaikuttava asia. Joko tunnistettu tai tun- nistamaton. Ilmiön näkee helpoiten käppäilemällä tutussa ruokakaupassa. Vain hetki sitten vaikkapa meijeriteollisuus pyrki kaikin voimin eroon paikallisista mielikuvista. Kaiken piti olla suurta ja keskitettyä. Nyt hyvin monen juustopaketin, jääte- löpurnukan ja maitopurkin kyljessä lu- kee, missä se on tehty. Yksi tulee Haapa- vedeltä, toinen Turengista, kolmas Kuri- kasta. Osassa jauhelihapakkauksissa asi- asta kerrotaan jopa kasvattajan sukuni- men ja heidän tilansa tarkkuudella. Oluthyllyillä pienet ja paikalliset valtaa- vat vuosi vuodelta enemmän hyllymet- rejä. Ei siinä niin montaa vuotta ole, kun tarjolla oli vain kahta erilaista bulkkilage- ria ja yhtä tummaa tshekkiolutta. Uskon paikallisuusbuumin tulevan hy- vin pian näkymään yhä useammalla hyl- lyllä: kahvissa, pakatuissa leivissä, leikke- leissä nyt ainakin. Ehkä jopa pesuaineissa ja limonadeissakin. Kyse ei ole muoti-ilmiöstä, vaan jo pi- dempään jatkuneesta kuluttajakäyttäyty- misen muutoksesta. K-ryhmän tekemän tutkimustenmukaan kiinnostus kotimai- sia tuotteita kohtaan on tasaisesti kasva- nut jo useamman vuoden ajan. Koronae- pidemia käänsi harkinnan toiminnaksi. Syyskuussa julkistettu, toteutuneisiin ostoihin perustuva tutkimus paljastaa, että kotimaisten päivittäistavaratuottei- KOLUMNI ”Omien juurien ja huudien arvostus on hurjassa nosteessa niin New Yorkin Brooklynissä kuin Berliinin Kreuzbergissäkin.” ”Hakametsään nousee polkupyörätehdas” Ilmastonmuutos aiheuttaa tsunamin Pohjanlahden alueella. Sen seurauk- sena nykyinen keskusta on veden alla. Veden alla on myös laaja Pohjan- lahden raitiovaunuverkosto, jonka yhtenä pysäkkinä on myös Uusikau- punki. Autotehdas lakkautetaan. Autoteh- taan tilalle tulee sihy, viimeinkin vuo- sien suunnittelun jälkeen. Sihyssä on kaikki Uudenkaupungin alueen kou- lut ja niiden lisäksi uimahalli, kaup- pakeskus ja jäähalli. Korihait lopettaa. Sen sijaan Jää- Kotkat nousee SM-liigan kärkeen. Hakametsään nousee polkupyö- rätehdas. Se työllistää kaikki alueen työttömät. Tehtaasta tulee hyvin tuot- toisa. Työntekijöillä on varaa rakennut- taa hienoja ja hulppeita taloja. Haka- metsäännousee uusi asuinalueKaks- koivu Ykskoivunmukaan. Ghettoker- rostaloista tulee historiallisia nähtä- vyyksiä. Hakatorista tulee Hakakes- kus; second-hand kauppakeskus. Uusikaupunki–Laitila-pyörätie val- mistuu, tosin viiveellä. Lenkkipolkuja ja frisbeegolfratoja tulee lisää. Uudenkaupungin Sanomien teks- taripalstalla ukot ja akat ovat ak- tiivisia suolaisten kommenttiensa kanssa. Asukasluku laskee, keski-ikä on 66 vuotta. Kalannista tulee ituhippikylä. Rai- jan kioski siirtyy Kalantiin nimenään Raijan Keskus. Kalannin kirjasto muuttuu kommuuniasuntolaksi ja Kalannin koulut puretaan. Kalannin ysiluokkalaisten valinnaisryhmä Jussi Ankelo, Ronja Hellsten, Hugo Pirppu, Aino Saarinen ja Aada Terho ■■ Kalannin ysiluokkalaisten va- linnaisryhmän tunnit pidetään Kalannin kirjastossa. ■■ Vetäjänä toimii kirjastonhoi- taja Mari Rintala. ■■ Ryhmän nimi on Raimon kammaritarit. Kalannin koulun ysiluokkalaisten valinnaisryhmä kirjoitti, millainen on tulevaisuuden Uusikaupunki ”Uudenkaupungin Sanomien tekstaripalstalla ukot ja akat ovat aktiivisia suolaisten kommenttiensa kanssa.” Näyttelijä Christoffer Strandberg puhuu unelmista yläkoululaisille Eija Eskola-Buri Uudenkaupungin Sanom ien Tulevaisuus-juhlaliitteen myynnin tuotosta osa käy- tetään paikallisten lasten ja nuorten hyväksi. Lehti jär- jestää yhteistyössä Lasten ja nuorten Säätiön kanssa livestream-tapahtuman Uu- denkaupungin yläkouluikäi- sille. Tapahtuman tähti on näyt- telijä Christoffer Strand- berg , joka on Lasten ja nuor- ten säätiön Dreams-lähetti- läs. Hänkertoonuorille oman tarinansa ja puhuu koululai- sille unelmienmerkityksestä. Strandberg on mukana muun muassa MTV3 :n Pu- tous -ohjelmassa ja hän voitti viime vuonna saman kana- van Tanssii Tähtien kanssa -kilpailun. Säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen painottaa, että kestävä ja merkityksellinen tulevaisuus rakennetaan yh- dessä nuorten kanssa. – Merkityksellisyys syntyy itsetuntemuksesta, yhteen- kuuluvuuden tunteesta, tu- levaisuususkosta ja siitä, että nuori pystyy toteuttamaan it- seään tavalla, josta on hyötyä myös muille, hän kertoo. Paremman tulevaisuuden rakentaminen vaatii tulevai- suuslukutaitoa. Se on kykyä ymmärtää, miten nykyhetki vaikuttaa tulevaan ja toisin- päin. Tulevaisuuden teke- minen vaatii lisäksi mieliku- vitusta: parempi tulevaisuus on pystyttävä ensin kuvitte- lemaan. Dreams-tapahtuma järjes- tetään kouluissa striimattuna loppuvuonna. Näyttelijä ja Tanssii tähtien kanssa -kilpailun voittaja Christof- fer Strandberg on viime aikoina ollut esillä monissa televisio- ohjelmissa, tässä MTV3:n Kuutamolla-ohjelmassa. 1 30-vuotiaan paikallislehden lahja nuorille lukijoill e FAKTA

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=