Mediaopas 2022

Lähde: KMT 2022, Media Audit Finland Paikallislehden lukijoissa korostuvat suhteessa koko väestöön seuraavat asiat: Kiinnostuksen kohteet ovat moninaiset ◼ Tärkein kiinnostuksen kohde on paikkakunnan asiat. ◼ Kotimaan ja ulkomaan uutiset seuraavat perässä. ◼ Luonto, liikunta, omasta hyvinvoinnista huolehtiminen, puutarhanhoito, rakentaminen ja remontointi sekä mökkeily ovat keskimääräistä tärkeämpiä paikallislehden lukijoille. ◼ Kotimaisen suosiminen ja vastuulliset valinnat korostuvat ◼ Kotimaan matkailu sekä käsityöt ja kalastus ovat väestön keskiarvoa suositumpia harrastuksia. ◼ Koira vajaalla kolmanneksella, kissa joka viidennellä paikallislehden lukijoista. Oma elämä, ikä, elämän- vaihe ja huollettavat ◼ Lapsiperheitä on samassa suhteessa kuin koko väestössä eli vajaa kolmannes ◼ Lapsenlapsia (ikärakenteen kautta) keskivertoa useammin ◼ 45+ vuotiaat lukijat Oma koti ja ostoaikeet ◼ Omistusasuminen korostuu vahvasti (80%) ◼ Mökki- tai vapaa-ajan asunto käytössä (43%) ◼ Asunnon remontointia suunnittelee 30% lukijoista Autokansaa ollaan ◼ Auto taloudessa kuten väestössä keskimäärin, sen sijaan 2 ja 3 auton taloudet korostuvat. Millainen kuluttaja on paikallislehden lukija? MEDIAOPAS 2023 3

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=