Nytt

4 PARGAS.FI | PARAINEN.FI NYTT | PARGAS STADS INFORMATIONSTIDNING | 2/2023 Utbildning Företagsamhetsfostran över skolgränserna “Jag skulle vilja vara företagare och grunda ett glutenfritt kafé. De goda sidorna med att vara kaféföretagare är att jag själv kan bestämma vad jag bakar och hur mitt kafé ser ut.” Så svarar sjätteklassisten Aino Helevirta på en skoluppgift kring drömyrke. Helevirta deltar i undervisningen i företagsamhetsfostran, precis som alla andra elever i de finskspråkiga skolorna i Pargas. Koivuhaan koulus rektor Merja Huvila har ända sedan starten lett det gemensamma teamet för företagsamhetsfostran i de finskspråkiga skolorna i Pargas. – Målet med verksamheten är att ge barn och unga information om företagsamhet och lokala företag, men framför allt att hjälpa varje elev att finna sina egna styrkor och intressen, berättar Huvila. När Pargas stads utbildningschef Katriina Sulonen skickade ut en förfrågan om intresse för att delta i projektet Kirittäjät som leds av organisationen Valonia, gick skolorna gärna med. Projektet fokuserar bland annat på företagsamhetsfostran genom teman som hänför sig till hållbar utveckling. Huvila betonar att målet med företagsamhetsfostran ingalunda är att göra framtida företagare av alla elever. – Vi vill öka ett företagsamt tankesätt och utveckla känslan för entreprenörskap; ett sätt att göra ett så bra jobb som möjligt, fastän man ibland måste kämpa. Målet är att alla elever ska finna sina egna styrkor. Skolvärlden öppnar sina dörrar Koivuhaan koulu har 300 elever där det enligt Huvila råder en byskoleaktig stämning. Saker och ting görs tillsammans och man inkluderar även utomstående aktörer som till exempel skolmormödrar och -farfäder. I anslutning till projektet Kirittäjät besöker kommunala beslutsfattare och företagsrepresentanter skolan. – Företagsamhetsfostran är ett bra exempel på hur skolorna öppnar sina dörrar utåt, sammanfattar Huvila. På sjätteklassisternas lektion i föreText: Maria Rautio-Runeberg Bilder: Maria Rautio-Runeberg, Erik Saanila

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=