Kesälehti

KOSKI Asko Virtanen Vuosi 1976 on Raine Mäntysalon elämässä tärkeä käännekohta. Mäntysalo oli muuttanut kuusi vuotta aikaisemmin Yhdysvaltoihin. Joulukuussa 1976 hän käveli BMW–autoliikkeeseen. –Helmut’s Auto Great Falls:in kaupungissa Montanassa myi uutta valkoista Bemaria. Olin koeajanutmuun muassa Saabia ja Volvoa ja omistanut jo kolme Opelia, mutta kyseinen BMW 2002 oli ainoa, jota ajaessa ei edes huomannut, jos ylitti ratapölkyt. Auto oli niin vakaa. Siitä kiitokset saa alustan suunnittelu. BMWon siis ajajan auto, Mäntysalo kertoo. Bemarin ratissa tunne ajamisesta on olennaista. Mäntysalon mukaan tunnetta vielä korostaa se, että valitseemanuaalin, vaikka Yhdysvalloissa suurin osa autoilijoista vannookin automaattivaihteiston nimeen. –Kun ajaa Bemarilla ja osaa polkimien oikean käytön, ajaminen on kuin balettitanssia. Auto on aina hyvin kontrollissa ja tekee mitä kuljettaja haluaa. Moni luulee, että urheiluauto pääsee oikeuksiinsa vasta korkeissa nopeuksissa. Käsitys on Mäntysalon mukaan väärä. –KoskeltaSomerolle ajaessa voi ajaa kahdeksaakymppiä aina missä se on sallittua ja auto kulkee mutkissakin kuin kiskoilla, Mäntysalo kertoo. Mäntysalon uusin hankinta on BMW Z3 coupe. Kaksipaikkainen urheiluauto, jossa on kolmen litran kutoskone. Ei nelosia kiitos –En tykkää nelosista, paitsi alussa mainituissa 1970–luvun autoissa. Minulla on käyttöautona BMW 525i, myös siinä on kutosen kone ja tietenkin manuaalilaatikko. Tämän moottorimallin lohko on luodinkestävä, Mäntysalo kertoo. Mäntysalon BMW Z3 coupe on harvinaisuus. Z3-mallia valmistettiin 279x000 avoautona, mutta coupemallisia tehtiin vain 17 000. Mäntysalon autossa on kolmen litran kone. Samanlaisia on tehty vain 3853 kappaletta. Auto on vuodelta 2002. Se on viimeinen vuosi, jolloin vuonna 1995 ensi kertaa päivänvalon nähtyä mallia valmistettiin. Ensimmäiset coupe-malliset valmistettiin vuonna 1998. Ajatus siitä syntyi jälkikäteen iltaisella muutaman BMW- teknikon ansiosta. Muodoltaan Z3 coupe on varsin omintakeinen, sitä onkin sanottu klovnin kengäksi. –Coupen alusta on todella jäykkä, sillä malli suunniteltiin alunperin vain avoautoksi. Avoautossahan pohjan on oltava jäykkä, koska kattoa ei ole. Coupe-mallissa katto jäykistää auton alustaa entisestään. Kaikki lähellä BMW Z3 on tehty kääntämään päät. Varmasti päät kääntyvät myös Kosken kylänraitilla, kunMäntysalo lähtee kauniina kesäpäivänä ajelulle. Sadepäiviä varten on toinen auto. Talvet BMW Z3 on seisonnassa. KoskellaMäntysalo on asunut vuodesta 2016 lähtien. –Asuin Yhdysvalloissa 46 vuotta. Työskentelinmainos- jamarkkinointialalla erilaisten mainoksien ja julkaisujen suunnittelutöissä. Mainoshommien jälkeen työskentelin puolitoista vuotta myös automyyjänä BMW-liikkeessä. Sekin puoli autokaupoista piti kokea. –Sitten kyllästyin suuriin kaupunkeihin, panin omaisuuden konttiin ja lähdin Suomeen. Koskelleminulla ei ollut mitään siteitä, ihastuin pelkästään taloon ja sen ympäristöön netissä. Koskella on kaikki palvelut lähellä urheilukenttäämyöden, Mäntysalo kertoo. Kun ajaa Bemarilla ja osaa polkimien oikean käytön, ajaminen on kuin balettitanssia. Raine Mäntysalo n BMW Z3 on urheilullinen kaksipaikkainen menopeli. Kesälehti Auranmaan Viikkolehti 2022 41 n BMW Z3 -mallia valmistettiin usealla eri moottorilla. Mäntysalon malli on kolmelitrainen. n Koskelainen Raine Mäntysalo ihastui Bemareihin jo 1970-luvulla. ASKO VIRTANEN n Mäntysalon autotallissa on monenlaista BMWtarviketta. Ajajan auto on 200- hevosvoimainen hansikas ■■20 Bemarin mies ihastui ensi silmäyksellä kolmeen kirjaimeen RAINE MÄNTYSALO n Raine Mäntysalo on sitä mieltä, että autossa on oltava vähintään kuusi sylinteriä. Silloin pakoputkiakin on usein useampia.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=