Kesälehti

Kesälehti Auranmaan Viikkolehti 2022 42 Anglian laulu säestää matkantekoa ■■Rauno Nieminen on tykästynyt terhakkaaseen pikkuautoon PÖYTYÄ/Heikinsuo Timo Koskensalo Rauno Niemisen kokoelmassa on kolme klassista käyttöautoa: Ford Anglia, Citroën 2CV ja Kuplavolkkari. Kolmikosta Anglia liikkuu liukkaimmin, Rättäri onmukavin ajaa ja Kuplassa on parhaimmat penkit. Tänä kesänä ensimmäisenä ajoon pääsi Anglia. Alun perin Paavo AliKnaapille kuulunut auto tuli 24 vuotta sitten myyntiin Turun Keskusautohalliin, josta Nieminen kävi sen ostamassa. KotimatkallaNieminen totesi Anglian kulkevan muuten hyvin, mutta äänessä oli jotain outoa. Tarvasjoen SEO:lla tuttu korjaaja paikallisti kolinan etupyörän laakeriin. Sen kummempia osia museokatsastettuun autoon ei ole tarvinnut vaihtaa, ellei nyt sitten etupenkkien päällisiä oteta lukuun. Niitä koristavat Toyota Hiaceen tarkoitetut kankaat. Alkuperäinen muovipäällinen on kesällä kuuma ja talvella kylmä. –Eikä penkeissä ole hiukkaakaan sivuttaistukea, Nieminen esittelee. Liekö sille tarvettakaan, sillä tukea löytyy ovesta ja vieressä istuvasta kaverista. Anglian raideleveys kun on vain 1,2 metriä. Pikkufordien parhaimmistoa Anglia-nimiset pikkuautot kuuluivat Fordin mallistoon vuosina 1939– 1967. Edullisimpana Fordina se oli monen ihmisen ensimmäinen auto. Alkusarjan Angliat tulivat kuuluisiksi helpoista ajo-ominaisuuksistaan. Ne jaksoivat ponnistella eteenpäin, vaikka kuljettaja tunki suurimman kolmosvaihteen silmään lähes heti liikkeelle päästyä. Rauno Niemisen auto vuodelta 1965 edustaa Anglioiden huippua. Siinä on 1200-kuutioinen moottori, kun perusversiossa oli tuhatkuutioinen. Hevosvoimia koneesta irtoaa 53, mikä riittää hyvin 762 kiloa painavalle autolle. Vaihdelaatikkokin on täyssynkronoitu. Vanhemmissa Anglioissa vain kakkonen, kolmonen ja sittemmin nelonen olivat synkronoituja. Sähkömoottorilla toimivat lasinpyyhkijät merkitsivät huimaa parannusta aiempienmallien alipainepyyhkimiin. Suurta remonttia Angliaan ei ole tarvinnut tehdä, mutta kuten kaikki Angliaharrastajat tietävät, jarruissa on lähes aina vähän laittamista. Rauno Nieminen n Kojetaulu on suunniteltu siten, että ohjauspyörä ja mittaristo on ollut helppo asentaa joko vasemmalle tai oikealle. n Konepellin alla hurisee 1,2-litrainen moottori. n Takasivulasit avautuvat, mikä takaa tehokkaan tuuletuksen. n Erikoisesti viistetty takalasi antoi Anglialle lempinimen ”juustohöylä”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=