Kesälehti

Ne temppuilivat ja saattoivat jopa pysähtyä nopeuden noustessa yli 60 km/h. Nieminen kertoo Angliansa toimineen luotettavasti Lucaksen sähköjärjestelmästä huolimatta. Anglia-miehet vitsailevat Luukaksen olleen hyvä apostoli, mutta onneton sähkömies. Ääni vaihtuu joka suoralla Autonsa viehättävimpinä piirteinä Rauno Nieminen pitää ulkonäköä ja takapenkkiä kohti viistettyä takalasia. On muistettava, että Anglian aikaan autoja ei ollut tapana varustaa takalasinpyyhkimellä. Suunnittelijat päättelivät eteenpäin viistetyn takalasin pysyvän suojassa sateelta. Erikoinenmuotoilu synnytti auton lempinimen, ”juustohöylä”. Kyseinen korimalli oli tuotannossa 1959–1967. Muodoiltaan Anglia on minimalistinen amerikanrauta, vähän kuin 1950-luvun puolivälin Ford Thunderbird. Tuon aikakauden amerikanraudoissa rattia pyöritellään yhdellä sormella, eikä Angliankaan ohjaamiseen juuri voimaa tarvita. Etupenkkejä ei voi säätää nykyautojen tapaan, mutta vakioasetus sopii yllättävän monelle kuljettajalle. Angliassa saa olla pitkä, muttei isokenkäinen. Polkimet kun ovat pelottavan lähellä toisiaan. Maantielle päästyä on helppo ymmärtää, mistä tulee sanonta ”antaa soittaa”. Kulmikas Anglia laulaa joka suoralla eri sävelellä riippuen tuulen suunnasta. Välillä laulu on sekoitus suhinoita ja sitten on taas vuorossa vihellyskonsertti. –Tiivisteet ovat vähän vanhoja, Nieminen selittää. Anglia kiihtyy vaivattomasti, ohjautuu herkästi ja kulkee yllättävän vakaasti. Merkittävin ero nykyautoihin verrattuna on jarrut. Nieminen kehottaa verryttelemään jarrujalkaa hyvissä ajoin ennen risteystä. Onneksi museoautoilla ajetaan rauhallisesti, ja hidastimet ehtivät toimittaa tehtävänsä. –Niin kuin tuli todettua, suurta remonttia Angliaan ei ole tarvinnut tehdä, mutta kuten kaikki Anglia-harrastajat tietävät, jarruissa on lähes aina vähän laittamista, Nieminen toteaa. Anglian kulkuominaisuudet ovat silti miellyttävät verrattuna vaikkapa hänen hankkimaansa urheiluauto MG:hen. Viimeksi mainitussa kun pitäisi olla harvemmat vaihdevälitykset, jotta ajo olisi sujuvampaa. Angilan vuotuisen ajomäärän Nieminen laskee jäävän vähäiseksi. Museorekisteröidyllä autolla saa körötellä 30 päivänä vuodessa ja se riittää hänelle hyvin. Kesälehti Auranmaan Viikkolehti 2022 43 n Rauno Niemisen Ford Anglian mittariin on tullut viime vuosina vain muutamia kilometrejä. Kuluva kesä saattaa lisätä ajomäärää, kun ajoneuvoharrastajien kokoontumiset ovat taas mahdollisia. n Anglian ja muiden BrittiFordien omistajilla on oma kerhonsa. n Rauno Nieminen kertoo, että pidemmällä taipaleella Anglia-kuljettajan reidet puutuvat, mikä saa pitämään riittävästi kahvitaukoja. n Anglian keulaa hallitsee leveä nenäviiva, jollainen on havaittavissa myös joissakin amerikkalaisissa autoissa.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=