SEURAKUNTASANOMAT

14 1/2024 salonseurakunta@evl.fi www.salonseurakunta.fi SEURAKUNTATOIMISTO Kirkkokatu 6, 3. krs puh. 02 774 5206 avoinna ma–to klo 9–13, pe suljettu salonseurakunta@evl.fi Kirkollisten toimitusten (kaste, vihkiminen, hautaus) ja tilojen varaaminen VIRKATODISTUKSET JA SUKUSELVITYKSET Porin aluekeskusrekisteri arkisin klo 9–15 puh. 044 730 9605 porinaluekeskusrekisteri@evl.fi Salon toimipiste: Vaskiontie 31, Halikko HAUTA-ASIAT JA TALOUSTOIMISTO Kirkkokatu 6, 3. krs ma–to klo 9–13 puh. 02 774 5200 hauta-asiat 02 774 5209 (hautapaikat, hautojen hoito) DIAKONIA Yhteydenotot diakoniatyöhön: ma–to klo 10–12 puh. 044 774 5216 diakoniatoimisto.salo@evl.fi Yhteydenottopyynnön voi jättää myös teksti- tai WhatsApp-viestillä, vastaajaan tai sähköpostiin. PERHEASIAIN NEUVOTTELUKESKUS Salon seurakuntatalo, 2. krs käynti Torikatu 6 (sisäpiha) Ajanvaraus ti ja to klo 12–13 puh. 044 774 5217 perheneuvonta.salo@evl.fi VAPAAEHTOISTYÖ Koordinaattorina diakoni Sanna Saramo puh. 044 774 5296 vapaaehtoistyo.fi/salo SEURAKUNTA ¤ SALON Meiltä ja maailmalta Simone Koivisto, nuorisotyönohjaaja: Tammikuussa 2023 alkoi meidän seikkailumme. Tarkoituksemme oli alun perin lähteä Jeesuksen jalanjäljille Israeliin, mutta maailman poliittinen tilanne ei sitä sallinut. Syksyllä 2023 kohteemme vaihtui Paavalin jalanjäljille Kreikkaan. Nuoret keräsivät erilaisilla toimilla ja tapahtumilla rahaa matkaa varten, lisäksi haimme ja saimme avustuksia. Matka ajoittui talvilomalle 17.– 24.2.2024. Pääkohteena oli Ateena, lisäksi vierailimme Korintissa kaksi vuorokautta yöpyen siellä. Matkan aikana tutustuimme erilaisiin kohteisiin ja kulttuureihin. Kohtasimme ihmisiä, joille kristittynä eläminen on haaste, sekä kerjäläisiä ja ihmiskauppaa. Suomessa on omat haasteensa, mutta kuinka turvallinen “lintukoto” meillä onkaan! Jokaiselle päivälle oli myös tehtävä, jossa sukelsimme pintaa syvemmälle. Pohdimme asioita Jumalan näkökulmasta. Teemoina olivat mm. mihin Jumala sinua kutsuu, uskon hyppy, Jumala minussa, Kristuksen ruumis, Jumalan hoidossa, Kristus sinussa ja kristityn vapaus. Näistä aiheista on tulossa Salon seurakuntatalon Galleriasaliin kevään aikana valokuvanäyttely. Tervetuloa viivähtämään matkakuviemme pariin! Lisäksi on tiedossa videopäiväkirjaa sekä nuorten sanallista avaamista matkasta. Eli paljon tuliaisia sinne minne meitä tahdotaan! Amanda ja Lumina, matkalla olleet nuoret: 17.2.2024 klo 4.00 reissumme starttasi Salosta. Perille päästyämme Kreikan lämpö tuntui heti iholla ja aurinko paistoi häikäisevästi. Viikkomme voisi alkaa! Yövyimme matkan aikana Airbnb-asunnossa, ja meitä oli yhteensä 12 nuorta ja 3 ohjaajaa. Ensimmäisinä päivinä tutustuimme Ateenan seudun erilaisiin nähtävyyksiin. Akropoliksella näimme historiallisia pylväitä ja patsaita. Lykavitos-kukkulalle matkustimme funikulaarilla. Näköalat olivat uskomattomat. Sieltä näki Ateenan kokonaisuudessaan, ja pystyi hahmottamaan, kuinka iso kaupunki se onkaan. Yksi reissun kohokohdista oli vierailu suomalaisen lähettiperhe Koistisen kodissa. He kertoivat elämästään ennen Kreikkaan muuttoa ja siitä, millaista elämä on nyt. Oli mielenkiintoista kuunnella heidän tarinoitaan ja sitä, kuinka he päätyivät muuttamaan Kreikkaan. Merimieskirkossa vierailu oli opettavainen, ja oli mukava kuulla suomalaisen kirkon toiminnasta ulkomailla. Pääsimme myös afganistanilaisen perheen luokse illalliselle. He kertoivat itsestään ja taustoistaan, mikä oli hyvin mielenkiintoista. Afganistan oli monelle Sukellus Paavaliin! Nuorten matka Kreikkaan Korintissa. Kuva: Kira Knuutila. Matkalla vierailtiin lähettiperhe Koistisen kodissa. Kuva: Mauno Koistinen. Lykavitos-kukkulalla. Kuva: Kira Knuutila.