Tulevaisuus tehdään yhdessä

16 Asko Tanhuanpää Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan tuotannosta vastaavana johtajana toimiva Björn Fink vaikuttaa olevan aidosti ihmeissään, kun hänet pyy- detään kuvattavaksi tehtaan viereiseen automuseoon. Fink myöntää, ettei ole avannut museon ovea kertaa- kaan aikaisemmin. –Onko tuo todellakin ensimmäinen Suomessa val- mistettu auto? Montako niitä tehtiin ja oliko tehdas oi- keasti vain 30 kilometrin päässä Uudestakaupungista, esittää Fink kolme perustavaa laatua olevaa kysymystä Aku Ankan American Bantam -autoa erehdyttävästi muistuttavan ajoneuvon vieressä. BJÖRN Fink ei suuremmin ylläty kuullessaan, että Kor- vensuu-niminen yksilö on todellakin ainoa laatuaan ja jopa edelleen toimiva sellainen. Fink on pikemminkin surullinen saadessaan tietää auton vuosien 1911–1913 aikana rakentaneen tehtailija Frans Lindströmin ko- vasta kohtalosta. Hän kohtasi matkansa pään punaisten toimesta helmikuussa 1918. –Sota on ollut kaikille senmukaansa tempaamille ih- misille kauheaa aikaa, Frankfurtin lähistölläHessenissä varttunut Fink huokaa. SYY, MIKSI Fink haluttiin valokuvaan nimenomaan au- tomuseoon olisi voinut olla työnimeltään vaikka ”suo- malaisen autoteollisuuden evoluution kaksi ääripäätä”. Korvensuu edustaa niistä ensimmäistä, tällä hetkellä Uudestakaupungista maailmalle lähtevät Mercedes Tästä autosta kaikki Uudessakaupungissa alkoi. Björn Fink osoittaa numeroa 1 marraskuussa 1969 valmistuneen Saab 96-mallin kyljessä. Presidentti Urho Kekkoselle luovutetun auton rekisterinumero oli EKA-96. Valmet-Automotiven Uudenkaupungin autotehtaan tuotannosta vastaava johtaja Björn Fink ja kautta aikojen ensimmäinen Suomessa valmistettu auto, Korvensuu vuodelta 1913.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=