Tulevaisuus tehdään yhdessä

17 KOULUTAMME TULEVAISUUDEN OSAAJIA novida.fi PAIKALLINEN PALOTURVALLISUUDEN ASIANTUNTIJA www.turvanasi.fi MUISTA TURVALLISUUS! Meiltä luotettavat Gloria-sammuttimet sekä - sammutinhuollot - CO 2 -täytöt - muuttolaatikko- ja peräkärry- vuokraus Tervetuloa! Vakka-Suomen Sammutinhuolto Ky Sorvarintie 8, 23500 Uusikaupunki Puh. 0500 911 990. Avoinna ma-pe 9-16 www.vs-sammutinhuolto.fi Tulevaisuuden asuinpaikka. www.vehmaa.fi Kustavi tulevaisuuden vakituisen asumisen ja vapaa-ajan asumisen saaristokunta onnittelee 130-vuotiasta Uudenkaupungin Sanomat -lehteä www.kustavi.fi ”Uudenkaupungin autotehdas on osoittanut jo vuosi- kymmenten ajan, että kysymys on kilpailukyisestä paikasta valmistaa autoja.” Benzin A- ja GLC-mallit puolestaan viimeisintä. Viime vuoden toukokuusta lähtien Suomessa asu- nut ja työskennellyt Björn Fink on lupautunut kerto- maan Uudenkaupungin Sanomien 130-vuotisjuhla- lehteä vartenmielipiteitään ja näkemyksiään autojen ja laajemmin koko autoteollisuuden tulevaisuuden- näkymistä. Tukea Fink saa puhelimen ja sähköpostiviestien vä- lityksellä Valmet Automotive -konsernin liiketoimin- nan kehitysjohtaja Christian Kleinhansilta . – Emme ole ennustajia, vaan työskentelemme au- toteollisuuden parissa. Tästä syystä en katso aiheelli- seksi spekuloida liikoja esimerkiksi lentävien autojen tulevaisuudella. Ehkä nekin ovat jonain päivänä arkea vaikkapa takseina, mutta yksityisomistuksessa tuskin kuitenkaan ihan lähitulevaisuudessa, ei ainakaan laa- jemmassa mittakaavassa, Kleinhans aloittaa. –Lait, ja niin autoilua kuin ennen kaikkea lentämistä koskevat säädökset ovat sen verran tiukkoja, että kaikki ei ole yksinkertaisesti mahdollista. Jo nyt lait määrää- vät tiukasti sitäkin, mitä itseohjautuvilta ajoneuvoilta vaaditaan ja edellytetään, hän muistuttaa. FINK pitää täysin varmana ainoastaan sitä, että sähkön osuus auton voimalinjana tulee merkittävästi nouse- maan. –Ainakin seuraavat 10–20 vuotta tehdäänniinmeillä kuin muillakin valmistajilla töitä sen eteen. Kysymys on investoinnista koko maailman tulevaisuuteen, sa- noo Fink oman mielipiteensä tulevaisuudesta. Kysymys on niin ladattavista hybrideistä kuin täys- sähköautoistakin. Lait määräävät, että autojen pääs- töjä on vähennettävä ja toisaalta yksityisetkin autoilijat haluavat ympäristöystävällisempiä ja samalla tietysti myös nykyistä halvempia vaihtoehtoja. –Oleellinen osa kehitystä onmyös autojen yhdistet- tävyys ja autoissa oleva automaatio. Jo nyt on nähtä- vissä, että käyttäjät odottavat autonsa olevan tavallaan kuin pyörillä kulkeva älypuhelin, näkee Kleinhans. SEKÄ CHRISTIAN Kleinhans että Björn Fink nostavat sähköisen ajamisen autoilun kehityksen seuraavien vuosikymmenien valtavirraksi. Kaikki alkoi verkko- virralla toimivista hybrideistä, jotka Kleinhans nimeää lähtökohtaisesti eri kehitysvaiheita yhdistäväksi tek- nologiaksi. –Plug-in -hybridien ajanjaksoa ei ennustettu kovin- kaan pitkäksi, mutta toisin on käynyt. Ne ovat jo nyt olleet käytössä yllättävänkin kauan. Yksi syy tähän on varmasti siinä, että täyssähköautojen akut eivät kestä vieläkään riittävän pitkään ja lisäksi ne ovat aika kal- liita, Kleinhans tiivistää. –Mennään varmaankin lähelle vuotta 2030 ennen kuin typestä tulee kiinnostava vaihtoehto sähkölle ja muille voimalinjoille. Se vaatii isoja investointeja typpi-infraan, ylipäätään typellä toimivienmoottorien hyväksymistä ja samalla tietysti myös perinteisten fos- siilisten polttoaineiden infran heikkenemistä tavalla tai toisella, hän miettii. –Emme saa unohtaa myöskään synteettisiä poltto- aineita, jotka antavat perinteiselle polttomoottorille riittävän pitkän toimintamatkan, esittää Kleinhans. MITEN SITTEN käy vanhenevienmoottorien, kun uu- det vaihtoehdot valtaavat alaa? Björn Fink ilmoittaa lakonisesti, ettämitä suurimmalla todennäköisyydellä vanha teknologia tullaan laivaamaan vähemmän ke- hittyneisiinmaihin huomattavan halpaan hintaan tai vaihtoehtoisesti ne joutuvat romutettaviksi. – Globaalilla tasolla vaaditaan vuosikymmeniä ennen kuin pääsemme kokonaan eroon vanhojen moottorien hiilidioksidipäästöistä. Kysymys on kehi- tyksestä, missä Suomen ja Saksan kaltaisten maiden on kuljettava muiden kehittyneiden maiden tavoin muutoksen kärjessä. Jos näin ei käy, mitään oleellista muutosta ei ikinä tapahdu, Fink sanoo. SAKSALAISKAKSIKKO saa eteensä kysymyksen siitä, millaisena he näkevät Uudenkaupungin autotehtaan tulevaisuuden. Vastaus tulee kuin yhdestä suusta ja se on suomalaista osaamista hyväilevä ”valoisa”. –Uudenkaupungin autotehdas on osoittanut jo vuo- sikymmenten ajan, että kysymys on kilpailukyisestä paikasta valmistaa autoja. Kaikki on ollut Daimlerin kannalta positiivista hyvin motivoitunutta ja ammat- titaitoista henkilökuntaa myöten, Kleinhans toteaa. Samalla hän jatkaa ja sanoo, että suomalaiset ovat ihmistyypiltään samanlaisia kuin saksalaiset, täälläkin asiat saadaan pyörimään nopeasti ja ketterästi. Se on Kleinhansin mukaan asiakkaille äärettömän tärkeä asia. – Sama koskee Salossa alkanutta EV Systems -lii- ketoimintalinjan akkujärjestelmien valmistusta, hän muistuttaa. –Valmet Automotive on tehnyt henkilöautoista yh- den koko Suomen johtavista vientituotteista. Viime vuonna tuotannon arvo oli lähes kolme miljardia eu- roa ja tehdas työllisti 4 000 ihmistä. Äkkiä laskien voi sanoa, että autoteollisuus työllistää täällä hyvinkin 8000 ihmistä, ynnää Kleinhans. TÄTÄ HAASTATTELUA tehtäessä Yhdysvaltain pre- sidentinvaaleihin oli aikaa vielä viikko. Haasteltavat kuittasivat viimeisen kysymyksen eli vaalienmahdol- lisen vaikutuksen eurooppalaiseen autoteollisuuteen niin sanotusti realismi edellä. – Jos tuote on riittävän hyvä, sitä menee kaupaksi, on valta sitten kenellä tahansa. Koko ajan tiiviisti jat- kuva määrätietoinen kehitystyö tuo eurooppalaiselle autoteollisuudelle varmasti vastakin asiakkaita myös Yhdysvalloissa, Björn Fink perustelee.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=