Tulevaisuus tehdään yhdessä

9 RIITTA SALMI Mikä on Uudenkaupungin uusi marenki? Risto-Matti Kärki Uudestakaupungista tunnetaan muualla marenki, Prykmestarin oluet ja muutamia muita tuotteita. Uusia innovaatioita ei tuosta vain ilmesty, mutta potentiaalia on. –Mahdollisuuksiahanmeillä täällä Suomen ruoka-aitassa asuessamme on vaikka mihin, mutta jos raaka-aineista otetaan käsittelyyn vaikka Uu- denkaupungin kalasataman läpi kulkevat miljoonat silakkakilot, voisi nyh- tösilakka olla innovatiivinen tulevaisuuden hittituote, projektipäällikkö Heidi Jaakkola Ukipolikselta ehdottaa. Jaakkolanmukaan tuote on vielä toistaiseksi VTT:n (Teknolgian tutki- muskeskuksen) tutkimuspöydällä, mutta tulokset ovat olleet rohkaisevia. –Tuotteen valmistuksessa hyödynnetään koko kala, joten nyhtösi- lakassa on tallessa kaikki kalan hyvät ominaisuudet eikä sivuvirtoja synny. Jaakkolan toivelistalla ovat myös uudet särkikalatuotteet. –Kysynnän kasvaessa särkikalojen pyytämisestä tulisi kalasta- jille kannattavampaa ja sen myötä raaka-ainetta olisi enemmän saatavilla. Sekä nyhtösilakka että särkikalatuotteet vastaavat Jaakko- lan mielestä kuluttajien toiveisiin hyödyntää enemmän ko- timaista ja vastuullisesti tuotettua ja pyydettyä raaka-ai- netta. SAMOILLA linjoilla on myös ravintoiloitsija Tapio Pääkkö , joka nostaa viime vuosien suurimmiksi teemoiksi alkuperän ja paikallisuuden, ekolo- gisuuden ja eettisyyden sekä terveellisyy- den ja hyvinvointi-ruokavaliot. –Asiakkaille muodostuu lisäar- voa, mikäli raaka-aineilla tai tuotteilla on selkeä jälji- tettävyys jaalkuperä –mielellään selkeänä tarinana. Tyypillisiä esimerkkejä vaikkapa lokalahte- laisten VäättäsenAnssin ja Hanna-Leenan kasvattamat eri perunalajikkeet. Pääkkö noudattaa samoja arvoja omassa työssään. –Golfravintolassa tai vaikkapaMännäisten torilla savustamamme kirjo- lohi on ollut suosittu. Kirjolohi savustukseen tulee paikalliselta Kalasetilta ja savustaminen tapahtuu ravintolan pihalla perinteisessä saaristolaismal- lisessa, savustusuunissa 30–50 kilon erissä kaikkien nähtävillä. Alkuperän lisäksi asiakkaan tulee Pääkön mukaan kokea tuote laaduk- kaaksi. –Kyselty yksityiskohta on muun muassa lähiruoka, siis mieluummin suomalaista ohraa kuin ulkomaista riisiä. Avokadon pitkä kuljetus ja huono vesitase saa jotkut asiakkaat kieltämään tuotteen käytön tilai- suuksissaan. –Villi, vapaanakasvanut kala tuottaa isompaa lisäarvoakuinkasvatettu. Riistaonparempaa kuinmielikuvaltaan tehotuotettu liha. Toki tämäosio tulee enemmän esiin puheissa kuin valinnoissa, Pääkkö kertoo. PÄÄKKÖ muistuttaa, että ruokainnovaation läpilyöntiin vaikuttavat raha, markkinointi ja yhteistyö. – Trendien lisäksi tai jopa tärkeämpää on tehokas sekä kan- nattava tuotantoprosessi. Usein idean merkitystä yliarvoste- taan ja arkista puurtamista, tuotteen sekä toiminnan ke- hittämistä ja kannattavuutta väheksytään. Tuotteistami- nen ja selkeä markkinointiviestintä ovat ehdottomia vaatimuksia. – Uskoakseni menestystarinoita paikallisissa tuotteissa ovat muunmuassa Paul-Erik Hak- karaisen valmistama Pookin salaattikas- tike, Matti Ruuskan rakentaman Silli- konttorin eri tuotteet ja esimerkiksi innovatiivisen Juha-Pekka Aikolan Vihreä Härkä -tuotteet. Simo Reijonsaari Tapio Pääkkö Heidi Jaakkola

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=