Kesäjussi

33 Kaupungissa elettiin rokkikulttuurin kovinta kultakautta. Vakka-Suomen autotapahtumia ●●Laitilan romutori 18.–19.6. Munamarkkinoiden yhteydessä keskusta-alueella. Autojen, moottoripyörien, varaosien, tarvikkeiden ja vanhojen tavaroiden ostoa, myyntiä ja vaihtoa. ●●Mobiilisunnuntai 24.7. Laitilan Kasitorilla Untamontiellä. Esillä harrasteautoja, museoautoja ja moottoripyöriä. Mahdollisuus myydä ja ostaa varaosia ja muuta mobiilitavaraa. ●●Möljä Miittinki -harrasteajoneuvotapahtuma Uudessakaupungissa lauantaina 13.8. Suukarintiellä. Myyntikojuja ja käsityönäytöksiä. Chevrolet Impala ●●Vuosimallia 1962 ●●Valmistaja General Motors ●●Koneena 4,6-litrainen V8 ●●Kuluttaa kaiken, mitä tankista löytyy ●●Mikko Vikmanin omistukseen vuonna 2016 Autossa on 1930-luvun alkuperäiset etulamput. Miki Helmisen Ford A-coupe -sarjan autossa on koneena 3,9-litrainen flathead V8. Mikko Vikman on tehnyt tähän mennessä Impalaansa moottoriremontin sekä uusinut sisustaa. Impalassa on rattivaiheet ja jälkikäteen asennettu erillinen äänentoistojärjestelmä. lee, kun auton käy keväällä hakemassa tallista. Ajan kesäkauden mieluummin harrasteautolla kuin järkevällä perheautolla, tosin perheeni mahtuu kuudelle hengelle tarkoitetun jenkkiauton kyytiin helposti, Vikman lisää. HELMINEN jaVikman toteavat, että autoharrastajille konepellin alla rakentelu on vähintään puolet harrastuksesta. Toki autot keräävät katseitamyös liikenteessä, mutta se ei ole miehille pääasia. –Ensisijaisesti auton pitää säväyttää omistajan silmää, Helminen sanoo. Vikmaninmukaan jenkkiautolla ajamisessa ratkaisevat täysin muut asiat kuin nykyajan erikoisvarusteet ja ajomukavuus. – Onhan autoilu muutakin kuin paikasta toiseen liikkumista. Monilla muilla autoilla olisi varmasti miellyttävämpi liikkua kuin isolla Impalalla. Toisaalta näin vanhojen autojen ajaminen ja omistaminen on jo hyvin ekologista, koska näissä kierrätetään vanhaa ja vältellään muoviosia, Vikman lisää. –Minkä tahansa matkan pääsee tavallisellakin autolla, mutta vanhoissa autoissa ei ole lisäosia ajonopeuden säätimistä ilmastointeihin tai elektroniikkaan. Ajamiseen on keskityttävä ihan eri tavalla, kun kaikkea ei hoideta kuskin puolesta valmiiksi, Helminen toteaa. SEKÄ Vikmanilla että Helmisellä on tällä hetkellä käytössään omat unelma-autonsa. Harrastuksessa onmiestenmukaanainoastaan se huono puoli, että nälkä kasvaa syödessä. –Nyt on sellainen hyvä välivaihe. Nykyiset autoni olivat jossain vaiheessa unelmiani, mutta sen jälkeen, kun hankin ne, muuttuivat unelmanikin. Tämä harrastus siis elää jatkuvasti, eikä tule missään vaiheessa valmiiksi, Vikman paljastaa.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=