rekryexpo 10 26.4.2022 Haussauusiaosaajia 3 Hiusalalla työnantajat joutuvat jatkuvasti taistelemaan osaavista työntekijöistä, kertoo Cutters Finland Oy:n toimitusjohtaja Akipekka Ikonen. Hänen mukaansa työvoimaa on vaikea löytää vaikka alalle valmistuukin paljon uusia osaajia. Ikonen uskoo, että alalla vallitsevan käsityksen mukaan parturi-kampaajiksi valmistuvien pitäisi heti alkaa joko yrittäjiksi tai vuokrata tuolipaikka. Hänen mukaansa kuukausipalkka ja tavallinen työsuhde olisivat monelle helpompi tapa aloittaa ura. –Mielestäni kovin moni alan työntekijä ei ole laskenut tarkasti sitä, tienaisiko meillä työskennellessä paremmin kuin yrittäjänä. Me voimme myös laskea sen työnhakijoiden kanssa, Ikonen sanoo. Cutters kasvaa kovaa vauhtia, ja tarve rekrytoida uusia työntekijöitä on suuri. Tällä hetkellä ketjun toimipisteet Turussa Hansassa ja RaisiossaMyllyssä työllistävät 14 parturi-kampaajaa. –Emme pysty Turun seudulla palvelemaan kaikkia asiakkaita, koska kysyntä on niin kovaa. Siksi haluamme koko ajan värvätä lisää työntekijöitä, Ikonen selittää. Cutters on pyrkinyt löytämään työvoimapulaan ratkaisuja myös kilpailijoista poikkeavilla tavoilla. Maaliskuussa ketju aloitti Suomessa rekrytointikampanjan, jossa kuka tahansa voi saada tuhannen euron palkkion vinkkaamalla yhtiölle parturikampaajasta. –Työsopimuksen alkaessa vinkkaaja saa 500 euroa, ja kun työntekijä on ollut meillä kuuden kuukauden koeajan, saa toiset 500 euroa, Ikonen kertoo. –Ajatuksena on, että otamme rekrytointiin mukaan jokaisen Suomessa asuvan ihmisen. Vinkkaaminen onnistuu Cuttersin verkkosivujen kautta. Kampanjan ensimmäisen parin viikon aikana Cuttersille tulevat työhakemukset kolminkertaistuivat normaaliin verrattuna. –Rekrybonus on näillä näkymin tullut jäädäkseen, koska työvoiman tarpeemme tuskin häviäämihinkään, Ikonen ennustaa. Hän uskoo, että samanlainen rekrytointijärjestelmä voisi toimia esimerkiksi työvoimapulasta kärsivillä teollisuusaloilla mutta myös millä tahansa muulla alalla. –Rahapalkkio on niin hyvä motivaattori, että se saa ihmiset helposti vinkkailemaan ja ehkä patistamaan lähipiirissä olevia potentiaalisia työntekijöitä niihin firmoihin, joilla tällainen bonus on käytössä. Cuttersin liikeidea on yksinkertainen: liikkeissä tehdään pelkästään hiustenleikkauksia, ja hinta on aina sama sukupuoleen tai ikään katsomatta. Tämä on Ikosenmukaan yksi suurimmista syistä ketjun nopealle kasvulle. –Konseptimme perustuu hyvin pitkälti siihen, minkälaista palvelua asiakkaiden on havaittu kuluttajatutkimuksissa toivovan. Tämän pohjalta yritys alun perin perustettiin Norjassa vuoden 2015–16 vaihteessa, sanoo Ikonen. Laajeneminen on ollut nopeaa, ja nyt ketjulla on jo 120 liikettä Pohjoismaissa. Ketju keksi houkuttime Alun perin norjalainen parturi-kampaamoketju Cutters rekrytoi työntekijöitä kampanjalla, jossa voi vinkata työpaikkaa etsivästä parturi-kampaajasta ja saada rahapalkkion. Parturi-kampaaja Nina Nurmi on työskennellyt Myllyn Cuttersissa yli vuoden vaihdettuaan sinne pienestä yksityisestä parturi-kampaamosta. Parturi-kampaaja Tanja Korpi aloitti Cuttersissa 2019 heinäkuussa. –Meillä on loistava, huumorintajuinen porukka täällä töissä. Joukkoon sopii hyvinmukaan, jos huumorintajua löytyy, Nurmi nauraa. Ossi Jalonen on vakioasiakas.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=