15 www.salonseurakunta.fi 4/2022 Julkaisija Salon seurakunta Torikatu 6, 24100 Salo www.salonseurakunta.fi Toimitus Päätoimittaja Timo Hukka p. 0400 784 322 timo.hukka@evl.fi Toimitussihteeri Marja Roiko p. 044 774 5305 marja.roiko@evl.fi Sivunvalmistus Salon Seudun Sanomat Oy Ari Hakulinen Jakelu Varsinais-Suomen Tietojakelu Oy ja Posti Oyj Paino Salon Lehtitehdas, Salo 2022 Painos 26 552 kpl PERHEASIAIN NEUVOTTELUKESKUS Kauppakeskus Plaza, Vilhonkatu 8, kolmas kerros ajanvaraus ti ja to klo 12–13 puh. 044 774 5217 perheneuvonta.salo@evl.fi VAPAAEHTOISTYÖ Koordinaattorina diakoni Sanna Saramo puh. 044 774 5296 Tehtäviä tarjolla verkkosivustolla vapaaehtoistyo.fi/salo. SEURAKUNTA SOMESSA Selittämättömiä ilmiöitä TIMO VIITANEN Nimimerkki Epätietoinen kyselee, että miksi kirkossa aina välillä noustaan seisomaan ja sitten taas istutaan ja taas noustaan ja taas istutaan? Eikö vähempikin riittäisi? Kirkkoon tuleva kristitty ei ole henkiolento. Hän on fyysinen ruumis, mitä tahansa muuta hän sitten (myös) onkin. Niinpä jumalanpalvelukseenkin osallistutaan ruumiillisesti. Meidän perinteessämme seisomaan nouseminen on kunnioituksen osoitus: niinhän on vanhastaan tehty, kun arvokkaampana pidetty henkilö saapuu huoneeseen. Miksi ei siis silloin, kun Jumala on läsnä? Seisomaan nouseminen jumalanpalveluksen aikana liittyykin aina kunnioitukseen. Kolminaisuusvirsi ja ”Kunnia”-hymni ylistävät Jumalaa, siksi niiden aikana seistään. Evankeliumissa on Kristus itse läsnä, siksi sen lukemisen aikana seistään. Uskontunnustus julistaa luottamusta kolmiyhteiseen Jumalaan ja turvautumista Häneen ja vain Häneen, siksi se lausutaan seisten. Ehtoollisrukoukseen liittyvät ”Pyhä”- ja ”Jumalan Karitsa” -hymnit puolestaan julistavat Kristuksen pelastavaa ja pyhittävää läsnäoloa sakramentissa, siksi nekin lauletaan seisten. Joissain kirkkokunnissa kaikki rukous, kaikki Jumalalle osoitetut sanat, koetaan Jumalan ylistämiseksi. Missä näin on, voidaan aina rukoilla seisten. Suomalainen kirkossakävijä paitsi istuu ja seisoo, myös polvistuu – ainakin ehtoolliselle. Polvistuminen on sekin nöyrän kunnioituksen ele, ja sellaisena se sopii hetkeen, jossa kirkossakävijä saapuu konkreettisesti kohtaamaan Kristusta ehtoollispöytään. Länsirannikon rukoilevaisten perinteessä on jokseenkin kaikkea polvistumatta rukoilemista pidetty sopimattomana tuttavallisuutena Luojaa ja Lunastajaa kohtaan. Monissa kirkoissa maailmalla on kirkonpenkkeihin rakennettu polvistumismahdollisuus. Milloin meillä? Niin, ja on minulla vielä toinenkin toive. Milloinkahan luterilaiset mahtavat oppia laulamaan seisaaltaan? Jokainen yhtään laulua harrastanut tietää, miten paljon helpompaa se on – ja miellyttävämpää. Ehkä vielä joskus? UNSPLASH ”Nousemme kuulemaan…” moivia lapsia ja nuoria, joilla on edellytyksiä vaikka mihin. Minun roolini työssä on ollut auttaa työntekijöitä huomaamaan tapahtuneet muutokset ja auttaa heitä hallinnollisissa asioissa. Yhdessä olemme miettineet toimintatapoja eteen tulleisiin tilanteisiin. Lisäksi minä saan kysyä hyviä ja huonoja kysymyksiä sekä tukea työntekijöitä heidän omassa jaksamisessaan. Minulla alkaa uusi kahden vuoden työkausi Thaimaassa syyskuun alussa 2022. Tällä kaudella tavoitteena olisi parantaa perheturvallisuutta kaikkien Thaimaan luterilaisen kirkon seurakuntien toiminnan kautta. Kirsin ja Mukdahanin lasten välillä on lämmin suhde. Kirkko on lapsille turvallinen paikka. KIRSI SALMELAN TYÖTÄ VOI TUKEA: Suomen Lähetysseura: FI 38 8000 1400 1611 30, viite: 4074375002561563 Mobile Pay: 43051 Keräyslupa: RA/2020/1538

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=