Suvilehti

16 SALON SEUDUN SANOMAT | TORSTAINA 2. KESÄKUUTA 2022 SUVILEHTI Jatkuu edelliseltä sivulta. Ostamme käsintehtyä suklaata ja saippuaa ja pari pulloa olutta jääkaappiin kylmenemään. Herkuille saattaa tulla käyttöä illalla merenrantakalliolla auringon laskiessa. Helteessä kävelemme kylänraittia eteenpäin, ja on pakko käydä ihmettelemässä ja kuvaamassa alpakoita Alpakkaniityllä. Taisi niilläkin olla kuuma. Nelijalkaisille ihmisen parhaille ystäville on pystytetty oma baari vesikippoineen niityn reunaan. Ystävällinen ajatus. Mathildedalista jää hyvä mieli: ruukkikylässä on selvästi ymmärretty, miten tärkeää jamukavaa hyvä asiakaspalvelu on. Suuntaamme Strömman kanavalle, joka yhdistää Teijonselän ja Finnarinselän. Alue on Suomessa lähes ainoa paikka, jossa voi havaita vuorovesivaihtelun. Kanavan yli on rakennettu 1960-luvulla läppäsilta, joka on edelleen käytössä. Koska sillan kulkusyvyys on vain 5,5 metriä, vaatii sen alittaminen purjeveneellä soiton kanavanvartijalle tuntia ennen alitusta. Sillan edessä odotteleekin jo muutama purjevene sillan nostoa. Finnarinselällä pääsemme taas purjehtimaan tunnin verran. Vastaamme tulee perämoottorilla varusteltu lautta, jossa on kalusteina pari puutarhatuolia ja iso styrox- laatikko. Kyydissä on kaksi matkustajaa. Lautan perässä seuraa merivartioston vene. Sieltä käskytetään: ”Väistäkää lauttaa! Siinä ei ole ohjausta.” Kipparimme vastaa purjeiden takaa: ”Väistämme lauttaa!” Yövymme Särkisalon rannassa ystävän mökkilaiturilla. Reteesti ajamme vanhanmuistinmukaan laituriin sivukiinnitykseen. Kiville karahtaa! Muistutus 2: vedenkorkeustiedotteet kannattaa lukea ja niihin uskoa. Keikuttelu ja kovahko keli irrottavat veneen, ja toinen tulokulma kelin vähän tyynnyttyä helpottaa rantautumista. Aamukahvin, puuron ja tiskien jälkeen keulamme on kohti Förbytä. Förby yllättää: pohjoisesta satamaa lähestyttäessä vastaan tulee ensin merimetsojen valkoinen saari. Sen takaa kohoavat isot teollisuushallit. Mutta sitten, kummeliniemen takaa avautuu pieni satama-alue. Myös Förbyn verkkosivut karttoineen, palveluineen ja hintoineen ovat hyvin selkeät. Kiinnitämme veneen Cafe Vinssin edessä olevaan laituriin. Siististä, pienestä ja rauhallisesta kahvilasta ostamme jäätelöt ja lapselle tuoreen pullan. Alueella on tunnelmallinen ranta, jo elämää nähnyt viehkeä vierasvenelaituri, suihkut, tankkauspiste, roskikset ja septin tyhjennyspiste. Mukavaa on myös uimaranta hyppytorneineen ja laitureineen. Satamasta lähdettäessä saamme yllättäen varoa lentokoneesta tulevia aaltoja. Rannasta lähtee täydellisen kaunis, pieni punainen vesitaso kohti sinistä taivasta. Punaisiin pukeutuneella lentäjällä on mukanaan juuri ostettu koneen värinen villapipo. Toivottavasti se lämmittää yläilmoissa. Tarkoituksenamme on käydä tutustumassa myös Bromarviin, mutta koska puuskatuulet kohoavat liian korkeiksi eikä tuulen suunta ole suotuinen, kääntyy keula kohti länttä. Rantaudumme jo aiemmilta retkiltämme tutuksi tulleeseen upeaan luonnonsatamaan. Yhteen niistä monista. Vesi on kirkasta ja alle 19-asteista. Uimaan siis! Rantakalliolla ruokaa ja lapsi nukkumaan. Kaivamme esille huilun ja klarinetin ja soittelemme kalliolla itsemme iloksi tunnin poikineen merellisiä–ja vähänmuitakin–lauluja. Sama appelsiinin värinen pallo nousee taivaalle ja luo tyyneen mereen leveän oranssin kuunsillan. Silkkaa nautintoa. Jatkamme Kemiönsaaren etelä- ja länsipuolelle ja sieltä takaisin kotisatamaamme Karunaan. Mitämenetimme? Yhden fendarin ja muutaman astian. Mitä saimme? Roppakaupalla kauniita maisemia, yllättäen pitkiäkin matkoja purjehtien, erittäin ystävällistä palvelua ja pienistä vierasvenesatamista hyviä kokemuksia. Ja runsaasti D-vitamiinia tulevan talven varalle. MIKÄ REITTI? Koillisväylä u uKoillisväylä on vierasvenesatamaverkoston kehittämä veneilyreitti Kemiönsaaren pohjoispuolitse. u uIdeana on tarjota suojaisampi vaihtoehto Hangon ja Airiston väliselle matkalle. u uMukana ovat olleet Salosta Förby Marina ja Matildan Marina ja sekä Bromarvin saaristosatama Raaseporista ja Villa Wolax Kaarinasta. u uTänä kesänä satamaverkostoon liittyvät Kaarinan ja Taalintehtaan vierassatamat. u uReitin varrella on myös luonnonsatamia ja muita vierailukohteita. Kesäristeilyjä Vuohensaaresta ja Särkisalosta SSS | Kirsi Siekkinen Tänä kesänä Salosta pääsee merelle, vaikkei omaa venettä olisikaan. Risteilyt aloittaa kolme eri alusta kahdesta yhtiöstä. Turkulaisen Ferentes Maritimen M/S Karolina liikennöi keskustan ja Vuohensaaren väliä päivittäin kesäkuun puolestavälistä alkaen. M/S Nordep kuljettaa matkustajia Vuohensaaresta Mathildedaliin kahdesti päivässä samoin kesäkuun puolivälistä lähtien. Matka keskustasta Vuohensaareen kestää 20 minuuttia ja Vuohensaaresta Mathildedaliin noin tunnin. Karolinaan mahtuu 20 matkustajaa, Nordepiin noin 100. Krailan tila puolestaan aloittaa saaristoristeilyt M/S Sabrinalla Särkisalon vesillä kesäkuussa. Mukana miehistössä ja yrittäjinä ovat Krailan tilan Ville ja Katja Söderman sekä Marjaana Ollanketo. Södermanit ja Ollanketo tuntevat toisensa työn ja harrastusten kautta. Kun Södermanit ostivat viime kesänä Sabrina-veneen, syntyi idea risteilyistä. – Haluamme tuoda Saloon uutta tarjontaa. Yritykset ovat jo tehneet ennakkovarauksia, ja viikonloppujakin on myyty, Ollanketo kertoo. Sabrinan tilausristeilyt lähtevät muun muassa Förbystä ja Niksaaresta. Heinäkuun Baltic Jazzien ajan Sabrina risteilee Taalintehtaan saaristossa. Herkut maistuvat luonnonsatamien rauhassa. KUVA T : A SMO J AAKKOL A Strömman silta avautuu purjehtijoille tilaamalla alitusajan tunnin verran etukäteen.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=