Suvilehti

4 SALON SEUDUN SANOMAT | TORSTAINA 2. KESÄKUUTA 2022 SUVILEHTI SSS | Talvikki Salin talvikki.salin@sss.fi Kun stunt-kuljettaja Niko Säkkinen lähtee ajokeikalle, kaikkien muiden varusteiden lisäksi mukana on yleensä tennispallot. Säkkisen lajissa pienikin virheliike voi olla kohtalokas. Monissa tempuissa aikaa ajattelemiselle ei ole, vaan kaiken on tultava lihasmuistista. Muutama vuosi sitten fysioterapeutti antoi neuvon, että liikkeen saamiseen lihasmuistiin auttaa jonkin muun asian treenaus yhtä aikaa. –Silloin opettelin jongleeraamaan. Ja myöhemmin huomasin, että Verstappenkin jongleeraa ennen suoritusta. Säkkinen on ajanut uransa aikana yli 100 näytösajoa ympäri maailmaa, mutta vieläkin hän myöntää jännittävänsä ennen näytöstä. – Jos ei enää jännitä, silloin ei enää ota suoritusta tosissaan, hän kiteyttää. Salolainen Niko Säkkinen on stunt-kuljettajana Suomen ja Pohjoismaiden huippua. Hän aloitti stunt-ajon 16-vuotiaana mopolla itse opetellen ja kiipesi muutamassa vuodessa huipulle. Säkkinen oli pienen maalaiskylän poika, joka ei viihtynyt ohjatuissa harrastuksissa, vaan kulki omaa polkuaan. –Pitkä on matka Pöylän suoran mopopojasta tähän päivään, hän hymyilee. Niko Säkkisen nimi nousi julkisuuteen vuonna 2008. 18-vuotias motoristi hämmästytti silloin television Ennätystehdas-ohjelmassa, missä hän teki keulien ympäri ajamisen Suomen ennätyksen, 170 kierrosta. YouTubessa hänen tekemänsä stunt-videot keräsivät suuria katsojamääriä. Salon Seudun Sanomissa Niko Säkkistä haastateltiin talvella 2011. Haastattelu tehtiinHalikon PöyläsKUVA T : S S S / K I R S I -MAAR I T V ENE T PA LO sä, 20 vuotta täyttäneen nuorukaisen huoneessa, jonka seiniä peittivät moottoripyöräjulisteet. Nyt pöydän ääressä ovat sama toimittaja ja haastateltava, mutta vettä on ehtinyt virrata paljon. Yli kymmenvuotisen uran tehneellä stunt-ammattilaisella on oma talo Vartsalassa, vaimo ja puolitoistavuotias poika. – Silloin taisin kertoa, miten menetin kevarikorttini Pöyläntien suoralla.Ensimmäiset YouTube-videotkin tehtiin nimellä Pöylä Bombers. Joskus vieläkin joku ne löytää, hän naurahtaa. Niko Säkkisen tarina on kuin suoraan elokuvista. Tarina siitä, miten unelmista voi tulla totta, kun vain jaksaa tehdä töitä. Yksitoista vuotta sitten Säkkinen haaveili haastattelussa, että pääsisi joskus vielä esiintymään ja alkaisi kilpailla – molemmat ovat toteutuneet ja moninkertaisesti. Tärkeä sysäys uralle oli, kun Niko Säkkinen ja freestyle motocrossia ajava särkisalolainen Sebastian Westberg löysivät toisensa netin kautta seuratessaan toistensa ajovideoita. Koska molemmilla oli kova halu päästä näyttämään taitojaan elävälle yleisölle, he perustivat yrityksen. Vuonna 2012 alkoivat yhteiset esiintymiset, joissa Westberg taituroi motocross-pyörällä ilmassa ja Säkkinen katupyörällä maassa. –Esiinnyimme yhdessä, mutta välillä tiemme erkanivat ja toimimme erillämme. Vuonna 2018 tiemme palasivat yhteisten ajonäytösten osalta taas yhteen, ja silloin show-urani varsinaisesti lähti käyntiin, Säkkinen kertoo. –Sebastian on managerimme ja tekee sitä täysipäiväisesti. Samalla hän on mahdollistanut sen, että minä voin tehdä muuta työtä. Näytöksistä saatavat tulot eivät elätä, mutta ne tekevät kilpailemisesta tällä tasollamahdollista. Päivätöissä olin 11,5 vuotta Kone-Glansilla, ja nyt olen vaihtanut turva-alalle. Näytösten ohella Säkkinen on saanut nimeä YouTube-videoiden kautta. Säkkisen jaWestbergin vuosina 2018–2020 tekemillä Dirtbike vs. Streetbike -videoilla on yhteensä yli 30 miljoonaa näyttökertaa. Mainetta karttui myös kesällä 2018, kun Säkkinen teki Salon torilla uuden Suomen ennätyksen ja epävirallisen maailman ennätyksen. Hän ajoi keulien huimat 766 kierrosta, ja siitäkin löytyy todiste YouTubesta. – Enemmänkin olisi mennyt, mutta jarrut alkoivat kiehua. Niko Säkkisen haave kilpailemisesta alkoi toteutua vuonna 2012, mutta tie menestykseen starttasi takkuisesti. Puitteet olivat erinomaiset, sillä hän oli ostanut itselleen kisapyöräksi 600-kuutioisen Hondan ja saanut lisäksi maahantuojalta käyttöönsä ihan uuden Ducatin stunt-ajoa varten. Mutta sitten hän mursi oikean solisluunsa. Onnettomuus sattui, kun Säkkisen jalka osui keuliessa tappokytkimeen. Pyörä sammui, keula laski jamies lensi pyörän yli asvalttiin. –Sen jälkeen tajusin, että ohMopo- pojasta tuli stuntammattilainen SalolainenNiko Säkkinen teki unelmistaan totta. Niko Säkkisen temppuja katsellessaan moni pidättää hengitystään.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=