10 SOMMAR 2024 Alussa oli kalastusaluksesta muunnettu 30 matkustajan alus. Sittemmin toiminta on kasvanut kolmen aluksen laivastoksi, jossa on paikkoja yhteensä 255 matkustajalle. Näin kemiöläisen Wilson Charter -yrityksen kehitystä voidaan kuvata numeroin. Yhtiöllä on takanaan 25 vuotta ja se odottaa luottavaisin mielin 26. matkustajaliikennekautta. – Olemme kasvaneet hallitusti ja kehittäneet liiketoimintaa pikkuhiljaa, Daniel Wilson sanoo. Hän johtaa yritystä yhdessä vaimonsa Virpi Heinon kanssa. YRITYKSEN PERUSTAMISEN selittää pariskunnan ensimmäinen lapsi, koska Wilsonin silloinen työ Bengtskärissä tuntui olevan liian kaukana perheestä. – Saariston asukkaat joutuvat usein miettimään, mistä täällä parhaiten saa elantonsa. Osoittautui, että matkoille Bengtskäriin oli markkinarako. TÄLLÄ HETKELLÄ mitään suuria investointeja ei ole näköpiirissä, mutta noin kaksi vuotta sitten M/S Idun liittyi M/S Sisselin ja M/S Minandran seuraan. Matkustat ovat ottaneet Idunin hyvin vastaan, ja se on täyttänyt kapasiteetin lisäystarpeen. Laivassa on isot ikkunat ja aurinkoterassi sekä pieni kahvila. Idun palvelee pääasiassa Kasnäs–Örö -linjalla. Riittääkö uudelle alukselle asiakkaita? – Meillä voisi olla vähän enemmänkin matkustajia, mutta on se joskus täyteenkin varattu. Idun on tilava ja sopii Örö-linjalle, koska matkustajilla on usein matkatavaroita, Wilson sanoo. Ennen saapumistaan Kemiönsaarelle Idun palveli Oslonvuonolla. WILSON CHARTER vie matkustajia aikataulun mukaan Örön lisäksi myös Bengtskäriin ja Rosalaan. Ryhmämatkoja voi myös varata omien tarpeiden mukaan. Kevään kynnyksellä, kun ÅU:n toimittaja tapaa yrittäjäparin Rosalassa, ohjelmassa on lähinnä huoltotöitä, mutta muutama matkustajavuorokin on jo tänä vuonna ajettu. He hoitavat suurimman osan huoltotöistä itse, paitsi jos isot laivat pitää nostaa maihin. Idun on tehnyt yhden reissun Nauvon telakalle tänä vuonna. Sesongin ulkopuolella on hyvin aikaa hoitaa muutakin, kuten markkinointia, messuja ja varauksia. – Talvella sitä on oman kalenterinsa herra, Wilson sanoo. ROSALAN KOTISATAMASSA talvehtivista laivoista on tietysti myös pidettävä huolta. – Kesällä paiskimme töitä aamusta iltaan, viikon jokaisena päivänä. Sekä Wilsonilla että Heinolla on sekä kipparin että konemestarin pätevyys, mutta Heino on silti päättänyt pysyä poissa ruorista. Kesäisin laivoilla työskentelee noin kymmenen henkilöä, osa tulee Kemiönsaaren lukion merenkulkulinjalta. Miten selviätte tiukkatahtisen kesän yli? – Siihen on jo totuttu, Wilson sanoo. – Olen sillä tavalla vanhanaikainen, että mielestäni työt on tehtävä, Heino sanoo. TÄLLÄ HETKELLÄ ajankohtaista on saada ympäristösertifikaatti yritykselle. – Kyse on uudistuvasta matkailusta. Reittisuunnittelun ja polttoaineen säästämisen lisäksi kyse on paikallisyhteisön eduksi toimimiWilson Charterin alukset liikennöivät Kasnäsista Bengtskäriin, Rosalaan ja Öröhön joka kesä. BENGTSKÄR. Pyörämatkailijat ovat kasvava asiaskunta. WILSON CHARTER Perheyritys on kuljettanut matkailijoita saaristossa 25 vuotta

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=