16 SOMMAR 2024 Fart på cykelturismen »»Olika slag av cykling har stor potential i Finland. De olika europeiska rutterna ”Eurovelo” • 1 Atlantic Coast Route (Atlantrutten): Nordkap–Caminha, 11 150 km • 2 Capitals Route (Från stad till stad): Galway–Moskva, 5 050 • 3 Pilgrims Route (Pilgrimsrutten): Trondheim–Fisterra, 5 600 km • 4 Central Europe Route (Centraleuropeiska rutten): Roscoff–Kiev, 5 050 km • 5 Via Romea (Francigena), Canterbury–Brindisi: 3 200 km • 6 Atlantic – Black Sea (Atlanten–Svarta havet): Saint-Brevin-les-Pins–Constanta • 7 Sun Route (Solrutten): Nordkap–Valletta 7 600 km • 8 Mediterranean Route, ”Medelhavsrutten”: Cádiz – Cypern 7 600km • 9 Baltic-Adriatic (Baltikum – Adriatiska havet): Gdansk–Pula 2 000 km • 10 Baltic Sea Cycle Route (Östersjörutten): 9 100 km (går genom Finland) • 11 East Europe Route (Östeuropeiska rutten): Nordkap–Aten 6 800 km (går genom Finland) • 12 North Sea Cycle Route (Nordsjörutten): 7 250 km • 13 Iron Curtain Trail (Järnridårutten): Grense Jakobselv–Rezovo 9 950 km (går genom Finland) • 14 Waters of Central Europé (Mellaneuropeiska vatten): Zell am See–Debrecen 1 100 km • 15 Rhine Cycle Route (Rhenrutten): Andermatt–Hoek van Holland, 1 000 km • 17 Rhône Cycle Route (Rônerutten): Andermatt–Port-Saint- Louis- du-Rhône eller Sete 1 000 km • 19 Meuse Cycle Route (Maasrutten): Langres–Rotterdam 1 050 km Eurovelo • Världens största nätverk av cykelleder. • Just nu 17 Eurovelocykelleder runt om i Europa. • Koordineras av Europeiska cyklistförbundet ECF. • Eurovelo är ett registrerat varumärke och endast rutter om godkänts av ECF kan kallas Eurovelo. • Totalt cirka 90 000 km. • Antal cykelturister i Europa, som stannar minst en natt på någon av rutterna: ca 20,4 miljoner. • Övernattande cykelturister i Europa spenderar uppskattningsvis 9 miljarder euro årligen. • I Finland finns eller planeras tre Eurovelorutter: Eurovelo 10 (Vaalimaa–Torneå), Eurovelo 11 (Karigasniemi–Helsingfors) och Eurovelo 13 (Salla–Nejden). PÅ KIRKONSALMIBRON I MERIMASKU. Cirka 30 km från Åbo och ungefär 70 km kvar till Nystad. På bilden skribenten. NÅDENDAL. Gamla är väl värd ett besök. VIRMO. Service och sevärdheter. VEMO. I Vinkkilä går det bland annat att köpa flera närproducerade produkter. KALAND. Bruket Männäinen i Kaland. Här idkades järnförädling på 1700-och 1800-talet. NYSTAD. Staden har en befolkning på ungefär 15 000 personer. Det finns flera restauranger, museer och inkvarteringsalternativ i Nystad. d Hela 5 500 km markerade Eurovelocykelleder finns det i Finland och totalt över 300 olika cykelrutter av olika längd. Det är inte alldeles lite det och jämfört med andra europeiska länder kommer Finland på andra plats efter Tyskland då det gäller antalet cykelvägskilometrar. Men finns det cyklister på vägarna? DEN SOM sommartid rört sig på landsvägarna i Åbolands skärgård vet att det åtminstone på Skärgårdens ringväg tidvis kan vara riktigt trångt. Men många andra cykelleder väntar fortfarande på sina turister. – Cykling är en av de populäraste formerna av hållbar turism och i Europa tror man att cykelturismen kommer att fördubblas fram till år 2030, säger Heli Laukkanen, koordinator vid Bikeland. Det jobbas nu hårt för att också Finland ska börja locka cykelturister i större skala. Fyra år gamla Bikeland är ett center för cykelturism och den instans som har hand om bland annat Eurovelorutterna i Finland. Bikeland finansieras av Transport- och kommunikationsverket och har som uppgift att driva utvecklingen av cykelturism i Finland. INFRASTRUKTUREN FINNS och tack vare Bikeland är man också på god väg att samla information om alla cykellederna i Finland på ett enda ställe. En spirande trend, som kan ha stor potential i just Finland, är gruscykling det vill säga cykling på riktigt små sand- och skogsvägar. Det som ändå på många håll fortfarande saknas för att cykelturismen ska blomstra är service längs med rutterna. – Vi är på rätt väg men visst skulle fler inkvarteringsställen, matställen och kaféer välkomnas, säger Laukkanen. Hon är entusiastisk över cykelleden längs med Finlands kust, Eurovelo 10. Vägen är färdigskyltad nästan ända från Vaalimaa till Vasa. I år är det också meningen att Eurovelo 10 ska förses med exempel på dagsetapper för att underlätta cykelturisternas planering. – Cykling kombinerar hållbar turism, aktiv turism, närturism, naturturism, kulturturism och matturism. Att cykla är ett sätt att röra sig på och ett sätt att ta sig fram på, säger Laukkanen. I fjol började Eurovelo 13 från Salla till Neiden (Näätämö på finska) planeras. Hela Järnridårutten går från Grense Jakobselv, på gränsen melÖSTERSJÖRUTTEN. Schematisk bild över Östersjörutten. lan Norge och Ryssland till Rezovo i Bulgarien. Eurovelo 11 mellan Karigasniemi och Enare är också på gång. NÄR EUROVELORUTTERNA planeras försöker man undvika stora landsvägar och istället lotsa cyklisterna genom små byar, vackra landskap och kulturhistoriskt intressanta platser. I huvudsak är det regelrätta cykelvägar samt tre- och fyrsiffriga vägar som gäller. I Lappland går Eurovelo 13 ändå delvis längs med riksväg 5 då andra alternativ inte finns. – Då man hoppar upp i sadeln är radien för hur långt man kan ta sig under en dag dubbelt så lång än då man vandrar. Och då man cyklar får man känna av omgivningen med alla dess dofter och ljud på ett annat sätt än om man till exempel skulle sitta i en bil. Dessutom har vi världens renaste luft i Finland, så vad kan vara bättre än att cykla i Finland, frågar sig Laukkanen. ●●På Bikelands webbplats finns kartor över olika cykelrutter i Finland. Kartan visar också bland annat service längs med rutterna. För Eurovelorutterna finns webbplatsen eurovelo.com. Monica Forssell

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=