38 SOMMAR 2024 Vauhtia pyörämatkailuun Suomessa on peräti 5500 kilometriä merkittyjä Eurovelo-pyöräteitä ja yhteensä yli 300 eripituista pyöräilyreittiä. Se ei ole mikään pieni määrä, sillä muihin Euroopan maihin verrattuna Suomi on toisella sijalla Saksan jälkeen pyöräteiden kilometrimäärässä. Mutta onko teillä pyöräilijöitä? Jokainen Ahvenanmaan saariston maanteillä kesäisin liikkunut tietää, että ainakin Saariston rengastiellä voi joskus olla jopa ruuhkaa. Mutta monet muut pyöräilyreitit odottavat edelleen matkailijoita. - Pyöräily on yksi suosituimmista kestävän matkailun muodoista ja Euroopassa uskotaan pyörämatkailun kaksinkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä, sanoo Bikelandin koordinaattori Heli Laukkanen. Nyt tehdään töitä sen eteen, että myös Suomi alkaisi suuressa määrin houkutella pyörämatkailijoita. NELJÄ VUOTTA vanha Bikeland on pyörämatkailun keskus, joka vastaa muun muassa Eurovelo-reiteistä Suomessa. Bikeland on Liikenne- ja viestintäviraston rahoittama ja sen tehtävänä on pyörämatkailun kehittäminen Suomessa. Infrastruktuuri on jo olemassa ja Bikelandin ansiosta ollaan hyvää vauhtia keräämässä tietoa kaikista Suomen pyöräteistä yhteen paikkaan. Nouseva trendi, jolla voi olla suuri potentiaali erityisesti Suomessa, on sorapyöräily eli pienillä hiekka- ja metsäteillä pyöräily. Palveluiden saatavuus monilla alueilla pitää kuitenkin vielä ratkaista, jotta pyörämatkailu kukoistaisi. – Suunta on oikea, mutta lisää majoitusyrityksiä, ruokapaikkoja ja kahviloita tarvittaisiin vielä, Laukkanen sanoo. Hän on innoissaan Suomen rannikkoa myötäilevästä pyörätiestä, Eurovelo 10:stä. Tie on viitoitettu lähes koko matkaltaan Vaalimaalta Vaasaan. Tänä vuonna on tarkoitus laatia myös esimerkkejä päiväetapeista pyörämatkailun suunnittelua helpottamaan. – Pyöräily yhdistää kestävän matkailun, aktiivimatkailun, lähimatkailun, luontomatkailun, kulttuurimatkailun ja ruokamatkailun. Pyöräily on tapa liikkua ja edetä, Laukkanen sanoo. Viime vuonna alettiin suunnitella Eurovelo 13:a, joka kulkee Sallasta Näätämöön. Koko Rautaesirippu -reitti kulkee Norjan rajalla sijaitsevalta Grense Jakobselviltä Rezovoon Bulgariassa. Myös Eurovelo 11 Karigasniemen ja Inarin välillä on tekeillä. EUROVELO-REITTEJÄ SUUNNITELTAESSA pyritään välttämään suuria maanteitä ja luotsaamaan pyöräilijöitä pienten kylien, kauniiden maisemien ja kulttuurihistoriallisesti kiinnostavien paikkojen läpi. Pääsääntöisesti käytetään varsinaisia pyöräteitä sekä kolmi- ja nelinumeroisia teitä. Lapissa Eurovelo 13 kulkee kuitenkin osittain valtatie 5:tä pitkin, koska muita vaihtoehtoja ei kertakaikkiaan ole. – Satulassa päivämatka on kaksi kertaa niin pitkä kuin vaeltaessa. Ja pyörällä ajaessa pääset kokemaan ympäristön kaikkine tuoksuineen ja äänineen aivan eri tavalla kuin vaikkapa autossa istuen. Lisäksi meillä Suomessa on maailman puhtain ilma, joten mikä voisikaan olla parempaa kuin pyöräily Suomessa, Laukkanen kysyy. Bikelandin sivuilla on karttoja Suomen eri pyöräilyreiteistä. Kartta näyttää muun muassa myös saatavilla olevia palveluja eri reiteillä. Eurovelo-reittejä varten on verkkosivu eurovelo.com. Monica Forssell Käännös: Kaj Wallenius Eurovelo • Maailman suurin pyörätieverkosto. • Tällä hetkellä eri puolilla Eurooppaa on 17 Eurovelo-reittiä. • Euroopan pyöräilyjärjestöjen kattojärjestö ECF:n koordinoima. • Eurovelo on rekisteröity tavaramerkki ja ainoastaan ECF:n hyväksymät reitit saavat käyttää Eurovelo-nimeä. • Pituus yhteensä noin 90 000 km. • Vähintään yhden yön jollakin reitillä yöpyvien pyörämatkailijoiden määrä Euroopassa: n. 20,4 miljoonaa. • Yöpyät matkailijat Euroopassa käyttävät arviolta 9 miljardia euroa vuodessa. • Suomessa on tai on suunnitteilla kolme Eurovelo-reittiä: Eurovelo 10 (Vaalimaa–Tornio), Eurovelo 11 (Karigasniemi– Helsinki) ja Eurovelo 13 (Salla–Neiden). Eri pyöräilymuodoilla on suurta potentiaalia Suomessa. Eurooppalaiset ”Eurovelo” -reitit • 1 Atlantic Coast Route (Atlantin rannikon reitti): Nordkap – Caminha, 11 150 km • 2 Capitals Route (kaupungista kaupunkiin): Galway–Moskova, 5050 • 3 Pilgrims Route (Pyhiinvaeltajien reitti): Trondheim–Fisterra, 5600 km • 4 Central Europe Route (Keski-Euroopan reitti): Roscoff–Kiova, 5 050 km • 5 Via Romea (Francigena), Canterbury–Brindisi: 3 200 km • 6 Atlantic – Black Sea (Atlantti – Mustameri): Saint-Brevin-les-Pins – Constanta • 7 Sun Route (Aurinkoreitti): Nordkap – Valletta 7 600 km • 8 Mediterranean Route (Välimeren reitti): Cádiz - Kypros 7 600 km • 9 Baltic-Adriatic (Itämeri-Adrianmeri): Gdansk-Pula 2000 km • 10 Baltic Sea Cycle Route (Itämeren pyöräreitti): 9 100 km (kulkee Suomen halki) • 11 East Europe Route (Itä-Euroopan reitti): Nordkap – Ateena 6 800 km (kulkee Suomen halki ) • 12 North Sea Cycle Route (Pohjanmeren pyörätie): 7 250 km • 13 Iron Curtain Trail (Rautaesiripun reitti): Raja Jakobselv–Rezovo 9 950 km (kulkee Suomen halki) • 14 Waters of Central Europe (Keski-Euroopan vesistöt): Zell am See–Debrecen 1 100 km • 15 Rhine Cycle Route (Reinin raitti): Andermatt–Hoek van Holland, 1000 km • 17 Rhône Cycle Route (Rhônen reitti): Andermatt–Port-Saint-Louis-du-Rhône tai Sete 1000 km • 19 Meuse Cycle Route (Maas-reitti): Langres–Rotterdam 1050 km KIRKONSALMEN SILTA MERIMASKU. Noin 30 km Turusta ja suunnilleen 70 km matkaa Uuteenkaupunkiin. Kuvassa kirjoittaja. HÄRINÄNJOKI. Vehmaan Vinkkilän ja Kalannin välillä tie kiemurtelee järvien, peltojen ja metsien halki. KANNATTAA PYSÄHTYÄ. Korvensuun kylässä valmistettiin Suomen ensimmäinen auto (1913) ja kylässä toimii konepajamuseo. Täällä sijaitsee myös yksi niistä harvoista yöpymispaikoista Naantalin ja Uudenkaupungin välisellä reitillä. NAANTALI. Naantalin vanha kaupu näkemisen arvoinen. UUSIKAUPUNKI. Kaupungissa on noin 15 000 asukasta. Uudestakaupungista lötyy useita ravintoloita, museoita ja majoitusvaihtoehtoja. PYÖRÄILY EUROOPASSA. Eurovelo-reittejä on yhteensä noin 90 000 km.

RkJQdWJsaXNoZXIy MjkzNDM=